- Project Runeberg -  Skrifter. Jubileumsupplaga / 5. Prosa /
379

(1935) [MARC] Author: Gustaf Fröding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om ”Gudsmedvetandet”

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ärvda föreställningen om gudmonarken Jehovah, vars
väsen väl närmast kan uttryckas såsom en slags
upphöjning, fördjupning och förstärkning av sådana
personligheter som Moses, David, Esaja m. fl. — med en
tillsats av de föreställningar som följa den av Jesus
skildrade Fadern — d. v. s. såsom han säges hava skildrat
honom i de nytestamentliga böckerna, vilkas
tillförlitlighet här och var torde vara rätt osäker. Han antyder
visserligen att Fadern är ofattlig — ”ingen har någonsin
sett Fadern” — men månne han icke desto mindre
esomoftast skildrar honom som vore han lik en människa och
identifierar honom med den mosaiske guden? Går man
ännu längre bort från den antropomorfiska
framställningen av gudomen är den man finner i symbola och
kyrkomötesbeslut, där man försökt klargöra Guds
gudomliga egenskaper, och beger sig ut i den filosofiska
spekulationen, finner man Gudsbegreppet skilt från
föreställningen om den människoliknande personligheten — ”allts
upphov, allmakt, allgodhet, allvishet, allkraft, absolut
självmedvetande” etc. Det förefaller mig alltså som man
ofta endast hadé att göra dels med en föreställning,
skapad av egen och andras fantasi, dels med ett begrepp,
framtänkt för att få fram enheten i mångfalden, dels ett
försök att sammanslå bägge. Men huruvida i det ena
eller det andra eller i det tredje kan upptäckas något vare
sig medfött eller senare tillkommet verkligt inneboende
och med det faktiskt tillvarande förenligt Gudsmedvetande
är icke därmed givet. Det personliga medvetandet om
något bör väl betyda en mig själv berörande verklig
förnimmelse av någots tillvaro. Jag kan möjligen anses
medveten om värmens och köldens tillvaro i och med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:42:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gfskrifter/5/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free