- Project Runeberg -  Makt och rätt. En sociologisk skiss /
8

(1917) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bland vilka listen och våldet äro ett par av de
mäst utmärkande. Enligt den naturvetenskapliga
utvecklingsläran härstammar människan närmast
från apan; och apan är ett mycket listigt djur. Nu
har människan även “högre“ förmögenheter. Men
i regeln låter hon de lägre och lägsta regera sig
vid större konflikter. I sin egenskap av
gruppmänniska, som medlem av en klick, ett kotteri, ett
parti, ett folk med eller utan stat eger hon endast
sin sociala grupps tankar och känslor och
föreställningar; hon är sin grupps kopia och värktyg
och betyder som individ just ingenting eller alls
intet. Såsom djurkroppen hestår av celler, så
består staten visserligen av människor men de äro
icke statens huvudbeståndsdelar. Staten är icke en
samling av människor, utan en sammanfogning av
stammar, klasser, stånd, partier. Gruppens medel
äro även individens medel. De medel kyrkan
använder för bevarandet av sin makt, använder även
den enskilde prästen, partimedlemmen använder
partiets, klassmedlemmen klassens, statsborgaren
statens o. s. v. Därför är också politiken — den
kyrkliga politiken icke att förglömma — vanligen
en bottenlös dy av falskmyntmng och lögnaktighet.

Ingenting stämmer tänkande människor så
allvarligt som betraktelserna över den sociala
kampen, säger en sociolog av Gumplowicz’ rang. Ty
dess omoralitet kränker djupt vår moraliska känsla.
Etikens krav gälla endast individen; samhällena
välta sig som laviner oupphörligen och med
förstörande kraft på sina offer. Om ett samvete kan
blott vara tal hos den enskilde; de sociala
grupperna ha icke något samvete. Varje medel är gott,
om det leder till målet. I det hänseendet ha alla
samhällen, säger G., bibehållit de vilda hordernas
karaktär. “Man söker trohet, sanning och samvete
i de mäst civiliserade staternas ömsesidiga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:19:57 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ghhmakt/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free