- Project Runeberg -  Makt och rätt. En sociologisk skiss /
33

(1917) [MARC] Author: Gustaf Henriksson Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

b) Den filosofiska eller spekulativa rätten.

(Naturrätten).



Den så benämda naturrätten har i sin
ursprungliga, äldsta form framgått ur den teologiska rätten,
ehuru dess högsta princip är förnuftet. Det finns
därför ock en teologiskt färgad eller genomsyrad
naturrätt men även en revolutionär naturrätt,
representerad en gång av den stora franska
revolutionen. Vad förnuftet angår finns därav ävenledes
i själva värket flera slags förnuft. Först och främst
det absoluta eller gudomliga förnuftet, och så i
kronologisk ordning olika slag av “mänskligt
förnuft“, nämligen ett kyrkligt eller prästerligt
förnuft, ett borgerligt förnuft, ett historiskt förnuft,
ett socialistiskt förnuft med flera relativt
åsiktsbegränsade förnuft. Förnuftet står noga taget under
intressekampens domvärjo. Sådant intresset,
sådant är också vanligen förnuftet. Det “sunda“
förnuftet hålles hälst utanför all tävlan.

Grotius (1583—1645) erkännes allmänt som
naturrättens grundläggare i nyare tid genom de
allmänna grundsatser och regler han uppställde
angående den mänskliga sammanlevnadens
naturnödvändighet i en avhandling om “krigets och
fredens rätt“, vars första upplaga utkom från trycket
1625, på vilken följde de närmast följande hundra
åren ett 50-tal upplagor; och i dag säges de vara
“oräkneliga“. Människorna drivas enligt Grotius
(uttalas Gråtsius) av en inneboende, medfödd drift
— samhällsdriften — till ett lugnt och efter
måttet av sin insikt ordnat samliv. Omsorgen om
denna sammanlevnad, vägledd av förnuftet på en
gång naturligt och gudomligt, är rättens källa. Om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:19:57 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ghhmakt/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free