- Project Runeberg -  Corrections-systemet eller Criminal-lagens högsta tendens /
100

(1825) [MARC] Author: Johan Adolf Gerelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det bill4 ofelbart alltid svårt att afgora
hvar gränsen är, för behofven,
beqvämligheter-na, njutningarne, och för luxen.
Byggmästaren och timmermannen i Sparta kände
blott yxen och sågen; men den
Spartanska kojan hade varit ett palats i Thracien —
Den som, en tid, ogillar bruket af en vagn,
skulle troligen, en annan tid, ogillat bruket
af skor och strumpor., — Den som är född i
en koja, återgår ogerna till kulan; han
medgifver kojans företräde, och ser endast
öfverdrift — luxe — i den uppväxande
generationens förfining deraf. We must, säger
Ferguson, look for the character of men, in
the qualities of the mind, not in the species
of their food, or in the mode of their
apparel. What are now the ornaments of the
grave and severe; what is owned to be a
real conveniency, were once the fopperies,
of youth, or were devised to please the
effeminate: — sådan är ordningen i
verlds-kedjan.*

År all yppighet — luxe — endast ett
begär att utmärka sig — se signaler ** — t. ex.

skulle det vara ett behof för någon att fästa sig
vid den, för att qväfva ännu vådligare passioner —
så är taxan for honom icke känbarare än luxen.

* Que notre intelligence nous apprenne ä voir
dans les biens dont nous jouissons des motifs de
ne pas regretter ccux aux-quels nous ne pouvons
attcindrc ,* cJest le fruit de la sages se, Mais exiger
que la raison nous persuade de rejetter ce que nous
pourrions aiouter a ce que nous possédons, c*est
contredire la nature, cJcst anéantir peut-étre les
premiers principe? de Iq sociabi/ité. IUyiul.

** Say.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:48:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gjacorrect/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free