- Project Runeberg -  Gjennem Armenia /
36

(1927) [MARC] Author: Fridtjof Nansen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Batum til Tiflis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

III. BATUM TIL TIFLIS

og det var for sent å stanse henne. Jeg så bare ryggen
av en slank dame i en blå drakt, som gikk over den vide
jernbane-plassen rett fra os uten å venne sig om. Der var
intet navn, bare den muntlige hilsen at hun hadde lest min
bok og sente disse blomster. De deilige roser livet op i min
kupé i flere dager; la mig få senne den skjønne ukjente min
ærbødige takk gjennem disse linjer.

Batum og hele lannet her var gjennem mange
århundrer kristent, og var en del av Georgia, da dette var
samlet til ett kongerike. I omegnen er det levninger fra hin
tid. Noen få kilometer fra byen ligger en samling ruiner
kalt Zamok Tamåri, d. e. Tamåra’s borg, som menes å
være grunlagt av den georgiske dronning. Der er også
på flere steder ruiner av gamle kirker. I det 16. årh. ble
lannet tatt av Tyrkerne, som siden hollt det like til det i
1878, efter den russisk-tyrkiske krig, ble avstått til Rusland
sammen med hele Kars-området. Men i de tre hundre år
unner tyrkisk herredømme var den kristne befolkning
gått over til Islam, til dels ved tvang, og de kristne kirker
var forvandlet til moskéer. Vi hadde en slik moské like
overfor os ved jernbane-plassen. Dit kunde vi vantro ikke
nu få komme in uten med tøfler på vore skitne føtter.
Men på den andre siden av plassen, ut mot sjøen, lå
befestninger med voller og graver, hvor vi ikke måtte sette
vor fot, med eller uten tøffel.

En stor vanskelighet med å bruke de kristne kirker
som moskéer var den at de er orientert vest—øst,
mot den opgående og nedgående sol, mens jo moskéen
skal være orientert mot Mekka, som her ligger i syd
Problemet ble løst ved å legge de kostelige tepper på
gulvet efter tverskibet som er rettet nord—syd. Men så
ful-stendig hadde inbyggerne glemt sine gamle tradisjoner at,
da efter 1878 kristent herredømme igjen ble inført, så de
på de kristne som fiender.

Enda bærer byen et visst preg av forfallet i de
tyrkiske århundrer; men i de over førti år som er gått unner
russisk styre, er byen blitt nokså meget av en europeisk
havne-by. Den har fått en stor russisk katedral bygget i
1906; og i gatene er det ikke meget som minner om
Orienten eller Islam, ikke engang de svarte tilslørte
kvinne-spøkelsene. Kvinnene på gaten så mest ut som tiltalende
Russerinner i sin sirligste søndags-puss. Det var en
slående og velgjørende forskjell mellem deres frie og
utvungne optreden overfor mennene som kamerater, og
all tilsløringen og bortgjemtheten i de tyrkiske havne-byer
vi kom fra.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:48:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gjennemarm/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free