- Project Runeberg -  Gjennem Armenia /
53

(1927) [MARC] Author: Fridtjof Nansen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Batum til Tiflis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KIRKEN FOR DET HELLIGE KORS

53

til å se. Utvendig er det over vinduene i apsisene noen
relieffer i sten som røber en viss dekorativ kultur. Et av
disse relieffer bar i sit inholl og sin anordning av
figurene en påfallende likhet med relieffet på det bekjente
Ruthwell-kors i Northumberland.1

En eiendommelighet ved denne, som almindelig ved de
armeniske kirker, er sokkelen som med et par trappetrin
går runt utenom kirke-veggene. Den må, som senere skal
omtales, stamme fra de hedenske templer. Kirken har en
påfallende likhet i form og størrelse med Hripsime-kirken
ved Etsjmiadzin, som vi kommer til siden (se kap. IX).

Det nakne indre gir et intryk av at kirken kan ha vært
lite benyttet, eller kanskje aldrig har vært gjort helt ferdig
til bruk. Det synes ellers eiendommelig dette at kirkene i
Georgia så ofte er reist på høie utilgjengelige berg, hvor
de vistnok var meget synlige både for folket og for Vor
Herre, men hvor det ikke var lett å besøke dem. En må
tenke på hvad Franskmannen Chardin sier, som reiste i
Georgia i 1672:

«Georgierne . . . har en ganske merkelig vane å bygge
de fleste kirker på høie fjell .... Man ser dem og man
hilser dem i denne avstann på tre eller fire «mil»; men man
går aldrig dit; og man kan vel forsikre at størstedelen
åpnes bare en gang på ti år. Jeg har aldrig kunnet
opdage grunnen til denne ekstravaganse .... Jeg tror, for
min del, at de bygger dem på utilgjengelige steder for å
slippe å smykke dem eller holle dem vedlike.»

Ellers kan vel denne skikk å bygge kirkene på høie
berg stå i forbinnelse med Persernes gudsdyrkelse, hvorom
Herodot sier (I, 131), at «de pleier å gå op på høie berg
og bringe ofre til Zeus der, idet de betegner hele himmelens
kreds med navnet Zeus». Dette vil jo også stemme med den
forestilling at det har vært et gammelt offersted på dette fjell.

Ved siden av denne store kirken er en ganske liten
langkirke med kuppel-hvelv (se skissen s. 52), som skal være
bygget av mthavar Guaram I mellem 545 og 586. Vi kom in i
et lite rum med apsis og i den en sten-benk, som var de gamle
kongers tronstol, ble det sagt. Endelig i det samme rum

— og jeg sto andektig foran disse gamle stener, hvor hun
kanskje hadde sittet i sin strålende skjønhet — Tamåra!

— Men ved mer nøktern eftertanke forekom det mindre
trolig. De georgiske herskere var jo flyttet fra Mzkhetha
alt i det 6. årh., og før denne kirke ble bygget; at de da
skulde komme fra Tiflis hit for å sitte på denne
sten-benken, syntes noe urimelig.

1 Strzygowski, a. v., II ss. 719 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 13 11:05:50 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gjennemarm/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free