- Project Runeberg -  Gjennem Armenia /
107

(1927) [MARC] Author: Fridtjof Nansen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Over Araks-sletten og i Erivan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ZVARTHNOTZ

107

Det gir respekt for Armeniernes gamle kultur å se til
hvilken målbevisst høide deres bygnings-kunst har
utviklet sig i det 7. århundre, på en tid da den kristne
bygningskunst i Europa enda var i sin barndom.

Det er sagt at denne kirke ble reist til ære for
Armenias helgen Gregor Oplyseren, på det sted hvor kong Tiridates
fra sin hovedstad Vagharsjapat kom den hellige mann i
møte. En ånnen tradisjon som ble os fortalt, vil vite at
på dette sted hvor kirken er reist, har tidligere
ill-tilbe-derne hat en helligdom.

I grunnen unner kirken så vi rum med små firkantete
huller eller celler, som hadde en viss likhet med et
kolum-barium; men hvis bruk synes gådefull. Bunnen unner
dette lag hørtes hul ut, og der tør enda være meget å
finne når det blir gravd dypere.

I ruinhaugen var det også funnet en stor sten med en
lang kile-inskrift som stammer fra de førarmeniske
Khal-deres tid; stenen har sansynligvis vært brukt på en eller
ånnen måte i kirken, som det ofte var tilfelle med sådanne
gamle hedenske stener med inskrifter; de ble vel tillagt
religiøs betydning.

Den plass som omgav kirken har på sydsiden og en
del av vestsiden vært omgitt av et stort
bygningskompleks, hvis grunn-murer nu er blit utgravet. Her ses
levninger efter en stor søilehall, og andre saler og
beboelsesrum. Langs kirke-plassen har det åbenbart vært en
buegang, båret av en rekke pilarer. Disse bygninger har
vært katolikos’s palass, hvor han og hans hoff bodde, når
de ophollt sig i denne del av lannet. Til hoffet hørte
12 biskoper, foruten munker, prester og tjenere. Dette at
patriarken (eller biskopen) har sit palass ved sin kirke
innenfor de samme murer, er forøvrig en almindelig
ordning som vi finner også i Etsjmiadzin og på flere steder i
Armenia, og det er det samme som med Vatikanet og
St. Peterskirken. Katolikos hadde desuten et palass ved
Asjtisjat (nær Musj).

Armenieren Sebeos, en samtidig av katolikos Nerses III
Sjinogh, skriver i sin keiser Herakleios’s historie: «På denne
tid (652 e. Kr.) fattet den armeniske katolikos Nerses den
plan å bygge sig en bolig i nærheten av byen
Vagharsja-pat’s hellige kirke, på den .vei hvor efter tradisjonen kong
Trdat gikk den hellige Gregor imøte. Han bygde også
der en kirke i himmelens englers, de himmelske
hærskarers navn som hadde vist sig for den hellige Gregor i
drømmen. Han bygget kirken med høie murer og alskens
slag vidunderlig, verdig den guddommelige ære hvem han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 13 11:05:50 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gjennemarm/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free