- Project Runeberg -  Gjennem Armenia /
156

(1927) [MARC] Author: Fridtjof Nansen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Nye vannings-planer. Etsjmiadzin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156 IX. NYE VANNINGS-PLANER. ETSJMIADZIN

ragende var maleren Thoros (d. e. Theodoros) Roslin fra
Musj (og Kilikia) fra det 13. årh. Mange av hans billeder
var små mester-verker.

Da vi hadde set disse kostelige skatter, forlot vi det
vakre bibliotek, hvor en fikk lyst til å slå sig ned og
studere. Vi gikk over den store plassen mot domkirken.
Foran denne ble vi mottatt av den høieste biskop med to
andre biskoper i følge. I den fotside, svarte talar med den
spisse svarte hetten over hodet, det kloke alvorlige ansikt
med grått fullskjegg, tok han sig statelig ut der han tråtte
os verdig imøte, og med noen hjertelige ord på flytende
tysk hilste os velkommen. Han vilde nu vise os kirken.

Men før vi trer in, vil kanske noen ord om denne
merkelige bygnings historie være på sin plass. I
tradisjonen er den nu på det nøieste knyttet sammen med
kristendommens inføring i lannet av den hellige Gregor Oplyseren
og kong Trdat (Tiridat) i slutten av det 3. årh., og skal
være bygget av dem på det sted, hvor Gregor i et syn så
den Enbårne stige ned fra himmelen; derav navnet
Etsj-miadzin som skal være: «hvor den Enbårne steg ned».
Men dette kan vel senere være opfunnet av munkene for
å retferdiggjøre Etsjmiadzin’s krav på å være moderkirken,
mens det i virkeligheten var kirken i Asjtisjat (nær Musj)
som ble først bygget og hvor katolikos hadde sit sete den
første tid intil omkring 402 da han flyttet til Vagharsjapat.

Det kan likevel være mulig at Gregor og kong Trdat
har bygget en kirke på dette sted nær kongens slott, og
at så den og andre hellige bygninger i Vagharsjapat er
blit ødelagt av Perserne i samme århundre. Det formodes
at katolikos Nerses I Partheren (353—373 e. Kr.) har
restaurert bygningene; men den første restaurering av
domkirken som er sikkert kjent, ble igangsatt av den armeniske
høvding Vahan Mamikon omkring 484 e. Kr. Lazar fra
Pharbi forteller om ham i sin Armenia’s historie
(skrevet 505—510 e. Kr.) at han gjenreiste med strålende
prakt-utfollelse den hellige metropolis som hans forfedre hadde
bygget, men som fait sammen av alder. På den tid, efter
461, var katolikos flyttet til Dvin (jfr. s. 150), og det var
først efter flere omskiftninger at han i det 15. århundre kom
tilbake til Vagharsjapat eller Etsjmiadzin.

I 618 e. Kr. ble domkirken restaurert av katolikos Komitas
(611— 628). Efter Sebeos, som skrev senere i det 7. årh., ble
kirkens kuppel, som var bygget av tre, erstattet med en
kuppel av sten, og omkring tyve år senere har så muligens
katolikos Nerses III («Byggeren») utvidet kirkens indre
rum ved å flytte de ytre vegger ut til sidene i kvadratisk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 13 11:05:50 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gjennemarm/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free