- Project Runeberg -  Gjennem Armenia /
191

(1927) [MARC] Author: Fridtjof Nansen - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - X. Trekk av Armenia’s historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ARSAKIDERNES KONGEHUS

191

av de hedenske prester til biskoper i den nye kirke. Til
Avesta-læren har kristendommen vært i enda mindre
motsetning enn til den eldre gude-lære. Zarathusjtra har jo på
flere måter forberedt kristendommen, og denne har fått
meget av sit inholl fra hans religion. — Men likevel har
Trdat for en del også inført den nye lære med makt, og
dette kan ha vakt megen uvilje hos flere av de mektige
nakharar-slekter. — Det har tatt lang tid før kristendommen
har trengt igjennem i alle deler av berg-lannet, hvor den
hedenske tro fikk villig støtte fra Persia.

Kongen utnevnte Gregor til patriark eller katolikos for
hele riket, og han ble viet av erkebispen i Cæsarea i
Kappadokia. Den høie stilling ble arvelig i Gregor’s slekt;
den har åbenbart vært den samme i makt som den
hedenske yppersteprests; i hans slekt var den også arvelig
og han synes å ha hat sit sete i Asjtisjat i Taron (ved
Musj); dit vente Gregor tilbake efter invielsen i Cæsarea,
og der bygget han lannets moder-kirke efter å ha ødelagt
de tre berømte templer, eller kanskje den tredobbelte
tempel-helligdom, for Anahit, Vahakn, og Astghik!1 Ved
dette gamle hedenske offersted hadde også katolikos sit
sete i den første tid intil 402, da han flyttet til
Vagharsja-pat. — Den hedenske yppersteprests maktstilling i Armenia
har sikkert vært den samme som den Strabo (XII, 2, 3)
forteller om ved templet for gudinnen Ma eller Artemis
Tauropolos (= Anahit) i Komana i Kappadokia,
Armeniernes tidligere lann. Denne prest var nest efter kongen i
verdighet, og gjerne av samme slekt (jfr. s. 64). Han var
herre over templet og tempel-tjenerne, som det ved Strabo’s
besøk var mer enn seks tusen av, menn og kvinner. Til
templet hørte også meget lann som ypperstepresten hadde
intekten av. Noe lignende forteller Strabo om templer i
Komana i Pontos (XII, 3, 32 og 34—36), og i Zela for Anaitis
(XII, 3, 37).

Foruten uinskrenket makt over kirken og dens
anliggender fikk katolikos også stor verdslig makt. De gamle
templers store rikdommer på gods og lann ble lagt til
kirkene, som desuten fikk nye gaver av jordegods.
Efterhån-nen skal kirken ha hat 12 000 gårder med jord, og kunde
i krig stille en hær på 5 470 ryttere og 3 807 fotfolk.
Kongen ga også Gregor og hans slekt store lann-godser i femten
provinser med flere fyrstelige slotter. I forsamlinger av
rikets stormenn tok katolikos forsetet. — Intil 374 e. Kr. ble
hver ny katolikos viet av erkebispen i Cæsarea og sto for-

1 Også her har vi en trehet av guddommer, som så hyppig i Orienten
(jfr. s. 62), og som åbenbart går igjen i kristendommens treenighet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon May 13 11:05:50 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gjennemarm/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free