- Project Runeberg -  Gleerupska biblioteket : naturen och människolivet i skildringar och bilder / Geografien i skildringar och bilder : tredje bandet /
103

(1908-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Efter Hitomi: Livet i Japan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

LIVET I JAPAN | O!i

1868, ehuru man under Tokiigawa-perioden ’) ej längre gav krans och hatt
åt barnen, om man undantar de adliga och rfozmio-familjernas **) barn.
Man rakade en del av deras huvud. Under Ashikaga-perioden ***) lade
man även in i barnsängskvinnans rum ett »barn från himlen» och en
båge, och dessutom lade man en värja bredvid barnet. I hundra dagar
voro modern och den nyfödde iförda vita kläder. Efter tre veckor eller
mera gingo de till kami’ns †) tempel för att bedja. En ny fest ägde rum
för barnen, när man första gången klädde dem i hakaman, ett slags
byxor med stora veck; gossarna fingo en sådan, när de voro sju år gamla,
flickorna, när de voro sex.

Under Tokugawa-tiden slutade man med detta slags bruk, med
»barnet från himlen», värjan och bågen, men de rika byggde som förut ett
nytt hus, (lit modern begav sig en månad före nedkomsten och som hon
lämnade en månad därefter. Hela denna tid voro barnmorskorna henne
behjälpliga. Trettiotre dagar efter ett gossebarns födelse förde modern
det till .s/i/n/o-templet; var del en flicka, gick man en dag tidigare. Till
de buddaistiska templen gick man aldrig; japanerna hade den
uppfattningen, att kamierna sysselsatte sig mest med de ting, som tillhöra denna
världen, t. ex. födelse, äktenskap och jordisk lycka på det hela taget, och
att Budda blott råder över livet i en annan tillvaro. Dessa åsikter
omfattas ännu i Japan. Vid hemkomsten från templet gick modern med
barnet på besök till de släktingar och vänner, som hade skickat gåvor.
Den första /la/rama-högtidligheten ägde rum, när gossarna hade fyllt fem
år, men som flickorna ej längre använde detta klädesplagg, hade festen
för dem blott en sinnebildlig betydelse. Varje födelsedag var festdag;
högtidligast firade man dock den 61:a, den 70:de, den 77:de, den 80:de,
den 88:de och den 100:de.

I våra dagar har seden att bygga ett särskilt hus för den nyfödde
bibehållit sig på den lilla ön Hachijioshima; de övriga bruken äro ungefär

*) Tokugawa: berömd fältherresläkt i Japan under lfiOO-talet.

") Daimio: en högtstående krigarklass, länsadel.

*") 1338—1573. Huset Ashikagas regeringstid var full av oroligheter och slutade
med laglöshet och förv irring.

†) Kami betyder på japanska både »herre» och »huvud»; ordet användes i synnerhet
om gudarna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:55:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gleg/3/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free