- Project Runeberg -  Immanuel Kant : hans liv och filosofi /
117

(1922) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Landtman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kants lära - Den kritiska filosofiens kunskapsproblem - 1. Åskådningsformernas rum och tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

an sich» (tinget i sig) är oss icke given. Det som vi
kalla yttre ting utgöres endast av våra blotta
föreställningar om en existens, vars faktiska
motsvarighet, tinget i sig, icke kan nås av oss genom någon än
så djup analys av den företeelse som framstår för oss.
De egenskaper, som verkligt känneteckna tinget i sig,
kunna aldrig uppfattas medelst våra yttre sinnen.
Lika litet uttryckes tinget i sig i det som vi iakttaga i
tiden. Följaktligen erfara vi icke heller i vårt eget
själsliv, vilket ju försiggår i tiden, det verkliga varat
hos vårt andliga jag, utan endast dess beskaffenhet
sådan den ter sig för oss. Det visserligen ovetbara
tinget i sig existerar emellertid. Varje företeelse är ett
uttryck av en faktisk existens. Verkligheten
förefinnes sålunda i tre olika former: tinget i sig, dess
företeelse (»tinget för oss») och våra föreställningar
om företeelsen. »Vad tinget i sig är,» säger Kant,
»det behöver jag alls icke veta, emedan ett ting i sig
•dock aldrig för mig kan komma före annat än som
företeelse.» 1

Kants kunskapskritik och särskilt hans lära om
tinget i sig har lagt grunden till den åskådning inom
kunskapsläran, vilken benämnes den filosofiska
kriticismen. Därmed upphäves slutgiltigt den
dogmatiska uppfattningen, enhgt vilken möjligheten av
sann kunskap obetingat forutsattes och vi utan vidare
antaga oss kunna lita pa riktigheten av vara lakttage
-ser och vårt tänkande. Likasa fal er for Kants kritik
den naiva realismen, vilken oreflekterat antager, att
yttervärlden verkligen är sadan som vi forestalla oss
den, en självständig, reeU tillvaro. Efter Kant har
det ej längre varit möjligt att stanna vid det dogma-

TrT, TT talrika uttrycken i Kants terminologi,
amnär-Bland de talr^iute/ utom all fråga »tinget i sig» den

ker Chamberlain atn3m ^^ ^ ^ g^

största populariteten,

datsch».

117

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:56:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/glkant/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free