- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Första delen /
193

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Hedna-kult - § 44. Elden såsom reningsmedel. Gnid-eld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sitt tidehvarf och härröra ifrån den hedniska
eldskulten, med dess användning af elden, och serdeles
af den eld som icke blifvit slagen ur stål, såsom
ett heligt renings-medel. Huru nu elden i den
yngre vidskepelsen blifvit ersatt af stålet, korsset,
krutet, messe-vinet och boken (psalmboken eller
Bibeln), är icke här stället att utreda; dessa yngre
medel, hvilka hvart efter annat uppträda ined anspråk
på en hemlighetsfull makt, äro sjelfva blott uttryck
för sitt tidehvarfs allmänna kultur-tillstånd.
Der-emot böra vi här festa uppmärksamhet på ett annat
fomskick, äfven härrörande ifrån vår hedniska
elds-kult, hvilket genom långa årtusenden bibehållit sig i
Wäxend och i det öfriga Småland såsom lands-sed,
och som icke saknar sin stora märkvärdighet. Vi
mena den s. k. Gnid-elden, eller hvad man en gång
i öfra Sverige synes hafva förstått under
benämningen Löp-eld.

Det har således i Wärend varit lands-sed, att,
vid utbrottet af stor död, våldsam farsot på folk
och fä eller annan allmän nöd, har man öfver
landet burit helig eld, kallad Gnid-eld. Denna eld får
sitt ’namn deraf, att han framkallas genom
gnid-ning, sålunda, att man med en torr eke-pinne
häftigt borrar ansyl,s (o: motsols, från höger till
ven-ster) emot något torrt trä, tills det fattar eld. Den
heliga elden, sålunda upptänd, kringbars sedan öfver
hela landet, ifrån gård till gård, med den yttersta
skyndsamhet, ungefärligen på samma sätt som man
af ålder kringfört konungens budkafle.
Kringbäran-det gick igenom natt och dag och måtte aldrig

Wärend och Wirdarne.

13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:08:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/1/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free