- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Första delen /
298

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Hedna-tro - § 76. Solens sinnebilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det att någon i huset skall dö under kommande året.
Tander någon ett annat ljus vid julaljuset, eller
snoppar det så ovårdigt, att det slocknar, så väntar
honom säkert någon stor olycka. Samma tro på ljusets
helighet ligger ock till grund för folktron, att, om
någon i gästabud tager ljuset ifrån bordet, f. ex.
när man vill upptaga något som fallit ned, så skola
gästerna bli osams. — Till och med de döda tros ha
julaljus tända vid sin hemlighetsfulla gudstjenst på
julnatten. Till den heliga jul-ottan medför hvarje
bonde eller hustru ännu ett julaljus, som tändes i
kyrkan, och samma sed, ehuru i något afvikande
form, bibehåller sig äfven i jie katholska länderna.

Åfven vid sommar-solfesten återfinna vi samma
heliga sinnebilder af solen. Midsommars-leken gick
således i Wärend af ålder omkring en
Midsommars-eld, ursprungligen ett hedniskt offerbål, som brann
under bar himmel på någon kulle, ofta i någon lund,
som fordom varit en hednisk offerlund (jfr. § 42).
I de aflägsna pyrerieiska fjälldalarne finna vi samma
folksed; men elden är der icke ett bål, utan en stor
tjärveds-fackla eller tanne, uppställd under fri
himmel och i öfrigt alldeles likartad med den
wärendska jula-tannen. Vi ega då häri en förklaring
öfver Midsommars-stången, såsom denna allmänt
förekommer icke blott i Wärend, utan ock i andra delar
»f vårt land. Denna stång, upprest å fria fältet och
kransad med midsommars-blommor, omkring hvilken
midsommars-leken nu går, alldeles såsom förr
omkring midsommars-elden, är nemligen blott en
förändrad form af den gamla tannen eller
tjärveds-faeklan. Man har således otvifvelagtigt hos oss en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:08:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/1/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free