- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Första delen /
431

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Hedna-tro - § 107. Heliga Män och Qvinnor - § 108. Bönen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

måste vända om med oförrättadt ärende. Slutligen
efterskickades äfven Herr Nils, och anden ljög p&
honom många synder. Men Herr Nils bevisade
honom att han ljög, och fick makt öfver honom, si att
anden sökte fly och förhammade sig i mångahanda
och förfärliga skepnader. Ändteligen atack Herr Nils
ett hål i fönsterblyet, och genom detta häl måste
anden söka sig ut*).

Samma sägner gå äfven om andra gamla
Wär-ends-prester, hvilka, enligt folktron, voro
»Mäster-prester, som kunde drifva Satan», Om en såda®
helig andans man förtäljes, att, när axeln om natten
brustit på hans åkdon, kallade han fram djefvulen
och tvang honom att tjena såsom fjerde hjul under
vagnen. Likaledes berättas om en nyligen afliden
berömd folktalare, att han såg djefvulen personligen
tillstädes i en lekstuga, och att drängen, som icke
kunde se den onde anden, straxt blef i syne, så
snart han fått sticka sin fot i sin husbondes skodon.
Enligt samma föreställningssätt är det ock ännu
folksed, att qvinnoma, efter Gudstjenstens slut,
trängas omkring presten, och, under någon förevändning,
taga honom i hand eller röra vid hans
klädefåll, för att sålunda bli delagtiga af den andeliga
kraft, som utströmmar af hans väsen.

§ 108. Det vaar förnämligast genom brmmnde
bm, som den helige mannen noder medeltiden förr
ökade sin andeliga kraft och vann sina heliga tydor*.
Bönena makt är således makten af menniskans vilja

*) P. Wittelgreu, Ny Småland* Beakrifning. II. ss. 766—6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:08:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/1/0440.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free