- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Andra delen /
414

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Folk-seder - § 192. Lögar. Bad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Bland hithörande folkbruk voro religiösa
tvagningar
icke blott i och för sig en form af den
äldre hedniska natur-kulten, utan tjenade ock i
den yngre hedendomen såsom en nödig
förberedelse till de stora offentliga eller enskilda
högtiderna. När barnet var nyfödt, vattenöstes det eller
tvåddes i den första lögen, som enligt gammal
hednisk folktro hade mäktiga tydor för barnets
framtida lycka (§ 102). Före den stora
sommarhögtiden lögade sig gamla och unga i de heliga vattnen
(§ 28) eller tvådde sig i de heliga källorna (§§ 29,
39, 102) under bön och sång och offring efter
hednisk sed. Till och med jagten, som af ålder
förenades med offer till skogs-vätten och måhända sjelf
betraktades såsom ett blot-offer, borde inledas med
religiösa tvagningar (jfr. §§ 137, 141), i fall jägaren
dervid skulle få lycka och framgång.

Ifrån hedendomen öfvergingo dessa folkbruk,
till det mesta oförändrade, in i den christna
kyrko-seden och folkseden. Den första lögen utbyttes
således emot det heliga dopet, som af de christna
lärarena förrättades efter äldre sed i någon helig
källa, under bar himmel. En hågkomst af detta
äldsta bruk qvarstår ock i dop-karets ännu
bibehållna namn af font, funt, dop-funt, bildadt af
latinska ordet fons ɔ: källa. Under medeltiden
gjordes detta dop-kar ännu så stort, att barnet kunde
vid döpelsen alldeles neddoppas i vattnet.
Småningom begynte man dock fatta det heliga dopets
symboliska mening, och nöjde sig med att döpa
någon mindre del af kroppen. Dopet blef då icke
vidare förrättadt i sjelfva funten, utan i en s. k.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:09:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/2/0421.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free