- Project Runeberg -  Wärend och wirdarne : ett försök i svensk ethnologi / Andra delen /
422

(1863-1868) [MARC] Author: Gunnar Olof Hyltén-Cavallius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Folk-seder - § 194. Offer-bruk vid bränn-offren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig». I gamla Wislanda ringde man, på 1770-talet,
till jul-ottan, första gången klockan 2, andra
gången klockan 3 och otte-sången begynte klockan 4.
»Såsom den års-tiden sällan var slädföre, samlades
socknens ungdom till fots. För hvarje gård
hade man tillagat ett ofantligt bloss, som
kallades
tanne och bars antändt före
sällskapet, att upplysa mörkret
. Det var en verkligt
skön syn, att omkring klockan 4 se dessa bloss
från alla sidor nalkas, åtföljda af muntra
kyrkogångare. Det var en förnyelse af Roms tædæ.
»Vid ankomsten till kyrkan formerades af
dessa bloss ett ofantligt bål. Hvar och en
ökade det med qvarlefvor af sitt bloss, så
att hela kyrkovallen syntes i full brand
[1]».

Ett annat offerbruk, som med det anförda
träder i nära sammanhang, var att vid bränn-offret,
såsom vid all annan offerkastning, hela skaran i
högtidligt tåg vandrade tre hvarf rättsyls
omkring offerhögen
. Detta hette på medeltidens
språk att begå, hvaraf än i dag uttrycken: begå
en högtid, begå Herrans Nattvard
. Vid de
gamla wärendska brölloppen blef derföre länge
iakttaget, att hela bröllops-skaran vid inträdet i
bröllops-gården först måtte rida tre hvarf omkring
Maj-stången
, likasom hon ock vid framkomsten
till kyrkan högtidligt red tre hvarf omkring
en sten, som kallades
bruda-stenen. Vid offring
i heliga källor gick man likaledes tre resor
rundt-omkring
, innan offergåfvan nedlades (§ 39).


[1] Ödmann, Hågkomster från Hembygden, ss. 24, 25.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:09:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gohcwow/2/0429.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free