- Project Runeberg -  Skoklosters slott och dess samlingar. En öfversikt /
45

(1903) [MARC] Author: Olof Granberg - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

snår af vallmo- och malvaplantor med krusade, gröna blad och stora, röda blommor.
Det andra tapezeriet, »Cyrus och Kræsus sammandrabba, i fonden Sardes’
intagande», en mycket figurrik komposition, är väfd i Bryssel på 1630-talet af B. van
Brustom, med gulgrönt, blått och rödt som dominerande färger. Den tredje
väf-naden, utförd 1645 af okänd fabrik, utgöres af polske biskopen Nicolaus Albertus
af Olexow Gniewosz’ stamträd — två sväfvande Ryktets genier med vingar och
trumpeter hålla under ett fladdrande band en biskopsmössa; därunder en med blommor
fylld vas, omgifven af tio vapensköldar — i starkt purpurröda och blågröna färger
mot nästan hvit fond. Öfver ett stort 1600-talsskåp hänger en märklig, större duk,
hittills på obekanta grunder tillskrifven den i 1500-talets förra hälft verksamme
flamske landskapsmålaren Frans Mostaert, men 1643 målad af holländaren Claes
Moei-jaert, en framstående, i Italien efter Elzheimer utbildad och senare af Rembrandt
påverkad mästare. Han är företrädd både i Nationalmuseum och i svenska
privatsamlingar, men Sko-taflan, som med en mängd duktigt tecknade figurer i naturlig
storlek framställer tillredelserna kring ett bål för brännandet af en (förmodligen
romersk) höfdings lik, hvarvid halfnakna slafvar frambära dyrbara kärl och andra
skatter, är öfverhufvud taget en af de bästa målningar af mästaren, som hittills
uppdagats.

Från »Turin» bege vi oss genom korridoren, förbi en liten

3. Garderob

till ett mycket intressant rum:

4. Florens,

hvars väggar fyllas af en ett 20-tal n:r stark svit porträtt af K. G. Wrangel och
hans förnämsta krigskamrater — till denna svit höra äfven de af Mathäus Merian
d. y. målade konterfej af Karl X Gustaf, Arv. Wittenberg, Gust. Ad. Lewenhaupt
och H. K. v. Königsmarck, som vi sågo i »Grefvinnan Wrangels förmak», de båda
ruinerade bilderna af Joh. Banér och L. Torstensson, som vi skola träffa i
rustmästa-rens rum, äfvensom — att döma af årtalet då det målades och formatet —
ursprungligen äfven det af konung Oscar II från Mälsåker inköpta porträtt af K. G.
Wrangel, som högst den samme 1889 skänkte till Nationalmuseum. De här
hängande porträtten äro, åtminstone till stor del, äfven de utförda af M. Merian
-med säkerhet de bästa, såsom t. ex. den förträffliga bröstbilden i profil åt höger
af K. G. Wrangel själf, midjebilderna af riksstallmästaren frih. Hans Wachtmeister
(dat. 1652), fältmarskalken gr. Gustaf Horn, landtgrefve Fritz af Hessen-Kassel (med
drottning Kristinas monogram på uniformen) öfverstarna Ovener (1662) Wijk och
Hans Bottiger (på taflan förvrängdt till Bedecker och målad redan 1640). Nästa rum:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:11:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/goskoklost/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free