- Project Runeberg -  Gotlands land och folk /
137

(1871) [MARC] Author: Alfred Theodor Snöbohm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sednare afd. Folket - 8. Uppkomsten af Skrå- och andra Borgareföreningar. — Valdemar Atterdag på Gotland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dock sammankomsterna att hållas; men utom dessa urgamla
sammankomster egde äfven andra betydliga sammanträden rum mot
medeltidens slut och fingo en med de fordna offerhögtiderna likartad betydelse
af gudaktighet och festlighet. Det var de så kallade «Gillena», af hvilka
många uppkommo både i städerna och på landsbygden; dessa höllo sina
ölstämmor eller dryckeslag, hade sina åldermän, sin styrelse och sina
skrifna författningar samt utgjorde slutna sällskap af både män och
qvinnor, som ansågo och benämnde hvarandra för bröder och systrar.
Gillena, som äfven kallades skrå och samfund, voro merendels
uppkallade efter någon helig man eller qvinna och hade en viss religiös
anstrykning, ehuru de ofta verkade för ganska verldsliga ändamål
och ej sällan för politiska. Flera af dessa medeltidens gillen voro
ganska mäktiga. Uti Visby funnos många sådana gillen, af hvilka
Wallin i 1:a delen af sina Gotländska samlingar, sid. 116 och följ.,
omtalar fem, hvilkas sigiller han der beskrifver, nämligen S:t Knuts,
S:t Lars’, S:t Nikolai, Tyskarnes samt S:t Jakobs, men anser att flera
der funnits såsom S:t Peders, Helig Ands, Vår Frus, S:t Mikaels, S:t
Olofs, S:t Klemens’ och S:t Karins. Äfven på Gotlands landsbygd
hafva mänga sådana gillen eller «samfund» funnits; ett var «Sanctæ
Catharinæ Gilde» i Roma, hvars «Gilde-skrå» eller reglemente,
uppsatt 1443 af priorn eller abboten i Roma kloster Johan Schonese,
Wallin anför i 1:a delen, sid. 118 och 119 noten m.

Sedan efter reformationen helgonens dyrkan tog slut, upphörde
gillena, men folkets vana vid dessa sammankomster och behag för
dem fortforo. «Samfunden» blefvo nu i stället ett slags marknader.
I anseende till det oskick, de oftast medförde, blefvo de på 1600-talet
afskaffade [1], men ännu inpå 1800-talet har i en och annan socken
folket bibehållit den gamla plägseden att på bestämd dag årligen
samlas i somliga gårdar och hålla gillen, som kallas samfund, och


[1] Till bevis för hvad här anförts vidfogas följande utdrag ur en dombok,
förvarad i Södra Häradets arkiv:

«Anno 1665 dhen 6 och 7 November hölts laga Tingh med menighe man
af SudherTredingen uti Habdum, närvarande Befallningsmannen välbetrodde Pehr
Fogdt samt dess TredingsNembudh ---

Hemstäldes om icke de Samfundh, som hålles här å landet, kunde blifva
afskaffade utom Hemse Marknadh, som hölls om S. Dynes, emedan uthi de andra är
stor oreda och oskickligt lefverne; eskade förthy Tingsallmogen att de andra
Samfundh måtte blifva afskaffade och blefvo förthy the förbudne att hållas,
undantagne Hemse Samfundh eller Marknad.»

«Vänge, Fröjei och Fide Samfund» omtalas ock i handlingar från 1600-talet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:12:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gotlands/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free