- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
xi

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning. Kort öfversigt af hufvudpunkterna i metrikens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

INLEDNING.

Kort öfversigt af hufvudpunkterna i metrikens historia.



Den grekiska poesiens fulländade verskonst med sina för
de olika diktarterna strängt utpräglade och troget fasthållna
former förutsätter med nödvändighet en mer eller mindre
utbildad metrisk teori. Äfven om intet vidare derom vore
oss bekant, funnes alltså giltig grund för det antagandet,
att i den undervisning, som meddelades i de grekiska
skaldeskolorna, metriken innehade en vigtig plats. Detta
antagande vinner dessutom fullständig bekräftelse genom
åtskilliga från antiken oss öfverlemnade notiser om redan
under äldre tider uppträdande berömde läromästare i musik
och de dermed förenade disciplinerna, rytmik och metrik.
I denna egenskap nämnas bland andra: Terpander (7:de
årh.), den grekiska musikens reformator och grundläggare
af en inflytelserik skola; Lasus från Hermione och
Agathocles från Athen, båda berömda såsom Pindari lärare;
Midas från Agrigent, jemte Agathocles lärare åt Lampros
eller Lamprocles, hvilken i sin ordning undervisat
Sophocles, och Damon, hvilken sistnämnde af Socrates
åberopas såsom en auktoritet. Damons mest berömde lärjunge
var Draco, Platos lärare. Visserligen omnämnas alla desse
hufvudsakligen såsom musici, men ordet musik (μουσική sc.
τέχνη) betecknade hos grekerna icke blott tonkonst, för
hvilken man hade den specifika benämningen ἁρμονική,
utan omfattade äfven danskonst (ὀρχηστική) och verskonst
(μετρική), och vid den förherrskande och i äldre tid nästan
exklusiva ställning, som vokalmusiken intog, var det för
en fullständig framställning af musikens teori oundgängligt
att äfven upptaga reglorna för språkets, sångtextens,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:42:44 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/grmetrik/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free