- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
50

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7. Katalexis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

50 ΚΑΡ. ΥἹΙ. KATALEXIS.

versen såsom trokaisk eller daktylisk med dubbél kätalexis,
hvars sista arsis får tänkas ersatt genom en paus.

I fullkomligaste öfverensstämmelse härmed står äfven det i
vår musik ofta förekommande fallet, ’att i rytmer af taktformen

͵ ,’,’N eller ,lf f de båda sista takterna af en sats för
åstadkowmmande af ett mera fullvigtigt slutfall figureras på följande sätt:

ἐ ὶ 4 Σ ἰ 4 } 4.} 40
Δλ 222 } 4221414}

Endast på detta sätt får äfven den af Aristid. Quint. p. 50
Meib. gifna beskrifningen någon verklig betydelse: xatoalnxtud
ὅσα συλλαβὴν ἀφαιρεῖ τοῦ τελευταίου ποδός σεμνότητος
ἕνεκεν τῆς μακροτέρας καταλήξεως. ”

Vid det motsatta uppfattningssättet (utstötning af den sista
thesisstafvelsen) kan man deremot ej tala om någon uaxpotéoa
κατάληξις och dermed följande σεμνότης. Icke desto mindre
måste det erkännas att detta ytligare uppfattningssätt af de
anakrusiska versernas katalexis inom antiken har en försvarare i

Hepheestion p. 27 Gaisf. Det af honom anförda exemplet på
katalexis är en jambisk hexapodi

χαίροισα νύμφα χᾳιρέτω δ᾽ ὃ γάμβρος,
och han förklarar uttryckligen att i denna vers $ 800c Ttelevraic
συλλαβὴ ἀντὲ ὅλον ποδὸς ἰαμβικοῦ xeivar, hvilket ej är
möjligt på annat sätt, än att det felande fylles med en paus,
hvilken följaktligen kommer att intaga den sista thesis-stafvelsens plats.

8 52. På samma sätt som de katalektiska jamberna
och anapästerna genom frånskiljande af första fotens arsis
såsom upptakt förvandlas till trokaiska och daktyliska
verser med dubbel katalexis, komma naturligtvis
de’akatalektiska jamberna och anapästerna vid samma förfarande
att presentera sig såsom enkelt katalektiska trokéer och
daktyler.

Detta beteckningssätt för alla de anakrusiska
versformerna har också antagits af några nyare metrici t. ex.
H. Schmidt, hvilka ansett sig böra på de antika rytmerna
strängt tillämpa den moderna musikens upptaktsteori.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:42:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/grmetrik/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free