- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
125

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Till den jambiska taktarten (γένος διπλάσιον) hörande verser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAMBISK TRIMETER. 125

före äfven af Horatius benämnes rätt och slätt ”jamber” !). Från
jambografernas skoptiska poesi var öfvergången lätt och naturlig
till den med afseende på stämning och tendens beslägtade
komedien, hvilken förut hufvudsakligen begagnat dels anapästiska, dels
trokaiska versmått ?). På grund af sin handlingskraftiga karakter
(natum rebus agendis, Hor.) .vann trimetern snart inträde äfven i
tragedien, der den efter undanträngande af den trokaiska
tetrameterr. (se $ 129) blef det stående versmåttet för dialogen.

Af Aristoteles 3) sättes detta utbyte af versmått för den
tragiska dialogen i samband med tragediens utveckling från lyriskt
orchestisk till en mera rent dramatisk karakter. Tillika anmärker
ban, att rytmen i den jambiska trimetern är den, som mer än
någon annan öfverensstämmer med den rytm, som framträder i
prosans stafvelseföljder. I nära samband med den jambiska trimeterns
införande i den dramatiska dialogen står utan tvifvel äfven
öfvergången från sångföredrag (uéAoc) till recitation (A&öic).
Visserligen har den jambiska trimetern, likasom öfver hufvud alla
versmått, från början varit afsedd för sång; men, enligt Plutarchus ’),
har redan Archilochus sjelf derjemte infört s. k. παρακαταλογη,
ett slags melodramatiskt föredrag 6116 } en af
musikaccompagnement (xpoöoes 1. uvAngus) understödd recitation. Detta
föredragningssätt synes äfven, åtminstone delvis, hafva användts för
dramats trimetrar, till dess de längre fram genom utelemnande af
musikaccompagnementet öfvergingo till ren recitation (ψελὴ λέξιες).
När denna öfvergång skett, och i hvad mon man för den
dramatiska dialogen måste antaga något slags musikaliskt föredrag, är
emellertid en outredd och omtvistad fråga.

& 149. Att trimetern vid olikartadt användningssätt skulle
undergå vissa modifikationer med afseende på sin metriska

!y Hor. Ep. ad Pis. 79 ff.

Arcehilochum proprio rabies armavit iambo;
hune socci cepere pedem grandesque cothurni,
alternis aptum sermonibuas et populares

vincentem strepitus et natum rebus agendis.

2) I komedien skall trimetern hafva blifvit införd redan af den gamle
Selinuntiern Aristoxenus:

οἱ τοὺς ἰάμβους χαττόν ἀρχαῖον τρόπον
ὃ» πρᾶτος εἴσηγησαθ’ Ηριστοξενος (Epich. hos Heph. p. 49 Gaisf.).

?) Aristot. Poet. 4. τὸ μὲν γὰρ πρῶτον τετρααέτἓῳ ἐχρῶντο διὰ τὸ
σατυριχην χαὶ ὀρχηστιχὴν εἶναι- τὴν ποίησιν " λέξεως δὲ γενομένης, αυτῃ
” φυσις τὸ οἴχεῖον μέτρον ELOEV ’ μάλιστα γὰρ λεχτιχὸν τῶν μέτρων τὸ
ἴαμβειον ἔστιν," πλεῖστα γαο ἳαμβεια λέγομεν iv tij διαλέχτῳ τῇ πρὸς
ἀλλήλους. ἑξαμετοα δὲ ολιγακις, ὲγβαίνογτες της λεπιιχης αριιονίας.

4) Ῥ]υΐ, de mus. 28: ἔτι δὲ τῶν ἰαμβείων τὸ τὰ μὲν λέγεσθαι παρὰ
την κροῦσιν, τὰ δὲ αὸεσθαι άρχίλοχον φασι χαταδεῖξαι " εἶϑ’ ουτω
χρήσασϑαι τοὺς τραγιχους ποιητας Jmfr Aristot. probl. 19,6+ did tl ”
παραχαταλογὴ ἐν ταῖς ὁδαῖς τραγιχὸν;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:19:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/grmetrik/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free