- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
157

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Till den jambiska taktarten (γένος διπλάσιον) hörande verser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JONISKA VERSER. 157

och äfven vid denna ytterst ofta förekommande stafvelsegrupp
måste således den rytmiska grundkarakteren inom den
ifrågavarande perioden eller strofen fälla utslaget.

Ofta kan i sådana fall förvissning om den verkliga rytmen
hämtas äfven från de metriska upplösningarne. Sista stafvelsen i
den synkoperade trokaiska dipodien (— — . -) likasom andra
stafvelsen i den jambiska (— . —) kan nemligen på grund af sin
tretidiga längd icke upplösas eller ersättas af två korta stafvelser,
hvaremot upplösning på samma ställen i verkliga cretici och bacchii
är ganska vanlig. Af denna orsak äro t. ex. i Aristoph. Acharn.
299:

— VV — — NY — _VVV_VVV

οὐκ ἀνασχήσομαιε" μηδὲ λέγε μοι σὺ λόγον

upplösningarne i tredje och fjerde foten ett säkert kännetecken på
att åtminstone i versens senare del rytmen är kretisk och således
äfven de båda oupplösta takterna i versens början (oöx
ἀνασχήσομιαι) sannolikt verkliga cretici, ej synkoperade trokaiska dlpodler
Deremot finnes intet hinder för upplösning af första
längden i en katalektisk trokaisk dipodi (=>x — —), och af denna
upplösning kan man således icke sluta sig till rytmens trokaiska
eller kretiska natur. I allmänhet användes dock i de synkoperade
verserna såväl upplösning som syllaba anceps endast sparsamt.

C. Joniska verser.

& 185. Äfven den joniska rytmen har två hvarandra
antithetiskt motsatta taktformer, en thetisk (ionicus a
majore) och en anakrusisk (tonicus a minore):

— — N — N

N o — — —

Båda dessa grundformer kunna genom upplösning och
sammandragning antaga mångfaldigt olika gestalter.
Afionicus a majore finnas följande på sådant sätt bildade biformer:

— — = N N

w w

εἰςἰς ]
lic
GI GC0
( CC ((

"
|

(
(

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:42:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/grmetrik/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free