- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
229

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Verser af blandad rytm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DOCHMIENS RYTMISKA FÖRKLARING. 229

Men enligt de två ofvan anförda hypotheserna skulle dochmien
tydligen komma att bilda antingen en ποὺς δεκάσημος (Westphal)
eller en πους εννεασημος (Brambach), och fol_]akthgen tillhöra i ena
fallet yåvog toor, i det senare γενος διπλάσιον. Med ett ord,
den ofverglnge till en ρυἃμος ὀρϑός, ἈνΠΚοὺ 78 är raka
motsatsen {1}} ὁῃ ῥυθμὸς δόχμιος. Att vid dochmiens slut statuera en
vare sig en- eller tvåtidig paus förbjudes dessutom äfven af den
omständigheten, att mycket ofta två dochmier äro genom
ordsammanhang förenade med hvarandra, och således inträdandet af en
paus dem emellan är eu omöjlighet. Icke heller kan man i
sådant fall tänka på slutstafvelsens förlängning till ὴ μακρὰ
τρίσημος eller zetodonuos, då den icke sällan förekommande
upplösningen till två korta stafvelser tydligen utmärker densamma
såsom en vanlig dionuog. Visserligen skulle på de flesta ställen
antingen paus eller stafvelseförlängning kunna förekomma, men
å andra sidan gifvas äfven exempel, der ingendera utvägen kan
användas, då nemligen en dochmie med upplöst slut-thesis är utan
mellanträdande caesur förenad med den följande, t. ex. Eur. Hel. 650:
πόσιν ἐμὸν ἐμὸν ἔχομεν ἔχομεν, ὃν ἔμιδνον

Jmfr Or. 163, Iph. Taur. 871. Derigenom är äfven hvarje
möjlighet afskuren att utsträcka dochmiens omfång utöfver det, som
dess stafvelseschema omedelbart gifver vid handen. Man måste
således qvarstå vid de gamles egen uppfattning, enligt hvilken
dochmien är ett uåyeJog dxTaoNuUuoOv, sammansatt af en femtidig
och en tretidig takt, och just denna sammansättning af olika
taktarter betingar dess egendomliga karakter af en övIudg döyurog.

$ 202. I öfverensstämmelse med det abnorma i
dochmiens bildning och det våldsamt brutna i dess rytmiska
rörelse användes den äfven att rytmiskt åskådliggöra en i
högsta grad upprörd sinnesstämning. I synnerhet är. det
den häftiga, till vild förtviflan öfvergående, sorgen och
jämmern, som i denna taktform finner sitt adequata rytmiska
- uttryck!). Dochmierna äro derföre ett nästan uteslutande
tragiskt versmått och intaga inom tragediens lyriska partier ett
framstående rum. De förekomma dels i solopartier (uorwdia
å7td oxnvis), dels i mellan chör och skådespelare fördelade
vexelsånger(xouuoc), dels slutligen i sådana chorsånger, hvilka

!) Schol. Aesch. Sept. 103: ö utvror οχτασημος ῥυϑμὸς ουτος πολύς

ἔστιν ἐν ϑρηνῳδίᾳ χαὶ ἐπιτήδειος πρὸς ϑρήνους καὶ στεναγμούς. ἔστι δὲ
δοχμιαχά.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Nov 20 22:42:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/grmetrik/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free