- Project Runeberg -  Fädernas gudasaga m.m. /
344

(1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Tradition: Myths, Tales, Songs
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sibyllinerna och Völuspa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vi begagna här tillfället att inom sina rätta gränser
återföra ett par uppgifter af hr Bang. Han säger, att
»den gamla världen verkligen lät mystifiera sig» af
sibyllinerna, samt att »kyrkofäderna, hvilka utan kritik
antogo dessa orakler som ursprungliga utsagor af sibyllan,
tillade dem stort apologetiskt värde».[1] Dessa påståenden
varda icke riktiga, innan man från »den gamla världen»
undantager den bildade icke-kristna världen; ty de bildade
hedningar, som skaffat sig någon insikt i denna litteratur,
genomskådade utan svårighet förfalskningen, och
skämtarne bland dem öfverhöljde henne med löje. Därom
vittna Celsus och Lucianus vid sidan af kristna intyg.
I det tal, hvarmed kejsar Konstantin fägnade eller
förvånade kyrkomötet i Nicæa, framträder han visserligen
själf som en troende sibyllist, men han klagar på samma
gång däröfver, att »de flesta människor förblifva utan
tro» på sibyllan (#### ## ###### ### ######## ########),
och detta, »emedan de förmena, att någon, jag vet icke
hvem, af vår egen religion skulle hafva hopskrifvit de
sånger, som bära namnet Sibyllans Orakler». Vidare
måste man från »den gamla världen» och »kyrkofäderna»
undantaga just de fleste och inflytelserikaste grekiske
kyrkofäderna i tredje och fjärde århundradena. Den på
vår tabell upptagne Gregorius af Nazianz har visserligen
icke förtjänat denna plats genom sin tro. Frukten af
hans sibyllinska studier var den, att »han föga frågade
efter», hvad sibyllan sjungit. Den sluge Eusebius synes
icke hafva varit sibyllist oftare, än när han ville behaga
sin höge herre kejsar Konstantin.[2] Basilius, Chrysostomus,



[1] Bang,
sid. 2.
[2] Jämför Alexandre,
sid. 279.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:21:24 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gudasaga/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free