- Project Runeberg -  Fädernas gudasaga m.m. /
370

(1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Tradition: Myths, Tales, Songs
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sibyllinerna och Völuspa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

jorden. I sammanhang härmed förklaras Serapis vara
en falsk, åt undergången invigd gud. – Hermes nämnes
en gång: i V, 87, där sibyllan siar, att hans tempel,
likasom äfven Herakles’, skall förstöras. – Herakles
omtalas, utom på detta ställe, i X, 210, som profeterar
post eventum, att en romersk kejsare (Commodus) skall
härma honom. – På Antinous, kejsar Hadrianus’
älskling, anspelas VIII, 57, där sibyllan klagar, att en furste
skall upphöja en gosse till gud och öppna de vilseförande
mysterierna för alla.

Härmed hafva vi redogjort för den plats de
helleniske gudarne innehafva i Oracula Sibyllina. Till
utrymmet är platsen begränsad till ett obetydligt antal rader,
glest strödda bland de mer än fyra tusen verser
sibyllinerna omfatta. I kvalitativt afseende är platsen, som vi
sett, än värre lottad: den är, så att säga, en skamvrå i
ett mörkt hörn af det stora tempel, sibyllan uppbyggt
åt Gud Adonai och hans son Jesus Kristus, eller att
jämföra med den gamle »kyrkostocken», som förr hade sin
plats i våra svenska kyrkors vapenhus. Och sibyllans
fördömelser öfver antikens gudar äro ingalunda hållna i
tvetydig eller dunkel ton, såsom de läsare, hvilka känna
hr Bangs afhandling, men icke själfva Oracula Sibyllina,
måste förledas att antaga. De äro tvärt om så obeslöjade,
öppna och tydliga, som man någonsin kan vänta dem af
en fanatisk monoteist.

Men jämte dessa anförda ställen förekomma några
andra, i hvilka namn och epitet ur den helleniska
mytologien eller den homeriska poesien nyttjas för att
beteckna allmänna begrepp. Aposteln Paulus brydde sig
icke om, att ordet eris blifvit personifieradt till en gudinna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:21:24 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gudasaga/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free