- Project Runeberg -  Gud i naturen /
325

(1868) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fjerde Boken. Varelsernas och tingens bestämmelse - II. Naturens plan. — Instinkt och förnuft

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som reder sig ett bo, handla endast af instinkt. Hunden
och hästen, som lära sig ända till beteckningen af flera af
våra ord och hvilka lyda oss, göra detta af förstånd.

Allt i instinkten är medfödt: bäfvern bygger, utan att
hafva lärt sig det. Allt der är påbjudet af
nödvändighetens lag: bäfvern ledes, då han bygger sin hydda, af en
beståndande och oemotståndlig kraft.

Allt i förståndet härflyter af erfarenhet och
undervisning: hunden lyder endast, derför att han lärt det; allt är
der fritt: hunden lyder endast derför att han vill det.

Slutligen, allt i instinkten är särskildt; den så
beundransvärda skicklighet, som bäfvern nedlägger i att bygga
sin hydda, kan han endast utöfva vid hyddans byggande;
och allt i förståndet är allmänt: ty af sjelfva denna
smidighet uti uppmärksamhet och uppfattning, som hunden
nedlägger i att lyda, skulle han kunna begagna sig, för att
göra allting annat.

Denna åtskilnad var nödvändig. Det är inom
naturhistorien af vigt att tillerkänna hvar och en hvad honom
tillhör, och just allt det som tillhör honom, utan någon
systematisk inskränkning, utan någon partisk konsideration.
Cartesius och Buffon (den senare motsäger ibland sig sjelf)
vägra att tillerkänna djuren något förstånd. Condillac och
G. Leroy deremot tillerkänna dem tillochmed förmågan af
den högsta förståndsverksamhet. Ett dubbelt misstag.
Djuren äro hvarken växter eller menniskor.

Instinkten och förståndet finnas till båda två.
Weinland har således orätt, då han påstår, att hvad man
betecknar med ordet instinkt »endast är själslättja, för att bespara
oss de ansträngningar som det mödosamma studiet af
djursjälen erfordrar»; och Sachus, då han tillägger, »att det
icke finnes någon af förståndets organisation omedelbart
härflytande nödvändighet, ej heller någon blind och
godtycklig drift, som förmå djuren att handla.» Vi tveka icke
om att erkänna denna fråga vara svårlöst, likasom alla
naturens stora problemer, och vi tro att menniskan härvidlag
såväl som annars afspisat med fagra ord i stället för ideer.
När man icke fattar en förståndshandling som man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:30:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudinatur/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free