- Project Runeberg -  Studier over Guldalderen i dansk digtning /
61

(1890) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RETNINGEN MOD DET NATURLIGT MENNESKELIGE. 61

Det Naturlige er endvidere det Barnlige: Barndoms-
forherligelse bliver et nyt poetisk Motiv. Baggesens
skjønneste Digttone er Hjemvé efter den Tid, »da jeg
var meget lille«; Oehlenschlågers »Frederiksbergdigtet«,
Grundtvigs Digte om sin Barndom høre til deres bedste
Poesi. Og Barnligheden forherliges: Oehlenschliger be-
gynder med ret at indføre Barnet i Poesien (Jesu Liv) og
paa Theatret (Erling. Palnir. Den lille Hyrdedreng. Lille
Dina osv.); baade Kotzebue og hele Romantiken misbruger
jo Barnet i Dramaet. Grundtvig elskede allerede i Kjæm-
perne det Barnlige, søger det senere i Kristendommen og an-
slaar den barnlige Fromhedstone, som hans Tilhængere saa
snart karikere til det vammelt Barnagtige. Allerede i »Rim-
brevet til Baggesen« driver Barnlighedsdyrkelsen det til Ud-
tryk som: »Da skal det kjendes om min Barneskammel
— er lavere end Verdens Prækestol«.

Men idet hele gribes Tidens store Paradoks — Rous-
seaus, Nypietismens, Borgerlighedens —, at det Naturlige
er det Gode, Kulturen det Onde. Kristendommens Lære
om den Naturen iboende Syndighed, den franske Kulturs
Krav paa Forfinelse, Regulering og Afstumpning af Na-
turen — det kastes nu overbord. Der ligger heri en
stærk Optimisme: Alle Mennesker er i Grunden gode,
og har i sig en Fuldkommenhedsdrift, der sikkert vil føre
til Menneskehedens Fuldkommengjørelse. Den Rousseausk-
Basedowske Filantropi med dens Kulsviertro paa Frem-
tiden begeistrer ogsaa Slægten i dens Ungdom og forlader
den aldrig. Steftens saavel som Mynster øser af den
franske Revolution strax »grænseløse Forhaabninger« om
»Menneskehedens Regeneration«, Oehlenschlågers første
Vers lovsynge Bastillens Fald. Og Livet igjennem holdes
Slægtens Gjerning oppe af den lyseste Tro paa Menne-
skene og Fremtiden. Den holdt dem fri fra de tyske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/guldalder/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free