- Project Runeberg -  Studier over Guldalderen i dansk digtning /
128

(1890) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128 z OEHLENSCHLAGER.

for de Husvilde. Det er de bratte Affekter, der er frem-
i hævede i »Knud den store«, i »Sigrid med Sløret«, og i
i »Thors Reise til Jotunheim«: først Forundring og Skam,
saa Opløsning og Opreisning, da Kogleriet afdækkes; i
»Uffe hin Spage« først Sønnens pludselige Talen: »i alle
Kongens Sale — blev man lystelig og fro«, saa Mismodet,
’ da intet Sværd vil holde; endelig den blinde Gubbe, der
Å sidder, beredt til at styrte sig i Vandet, — til han hører
| Skræp: »da sin Stol fra Vandet rykte — Gubben og fik
i Livet kjær«. Denne dramatiske Pointering findes ikke i
i Grundtvigs Behandling af Sagnet. Og i Dramerne er
| alt udstykket i Stød og Overgange: jublende Overraskelser,
Æ. som da Axel kaster Pilegrimskaaben og paa Valborgs for-
fi sagte Gentagen af Brevets Ord: »Maaske han for dit
i Aasyn staar, — naar mindst du tror hans Komme!« svarer:
»Her er han Valborg! hulde Maard, — Rose for alle
Blomme!«; — eller skælmske, som da den foregivne
i Ployart, midt under Miss Harriets Lovtaler over sin Helt
Tordenskjold, afslører sig for hende som denne selv og
frier til hende; — eller ogsaa lamslaaende, som da Olaf
pludselig staar for Hakon, som tror, det er Trællen, der
bringer hans Hoved. I »Hyrdedrengen« samme store
Overgange fra Lykke til Sønderknuselse og Frelse; i
»Correggio« fra Miskendelse til Opreisning, som igen
staar for Fald. Gjenkjendelser, pludselige Møder, lammende
Efterretninger, frembrydende Anger, glad Forsoning, over-
raskende Ædelmodshandlinger — sligt danne Grundvævet

i Tragedierne.

Disse har tidt Udgangspunkt i et rent formelt drama-
tisk Motiv, som Digteren har fundet givtigt paa Sinds-
bevægelser. Saaledes er »Væringerne«s Formel denne:
en Dobbeltkjælighed som uforskyldt fremkaldt Situation.
Og helt beregnet Konstruktion er en Scene som denne,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/guldalder/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free