- Project Runeberg -  Studier over Guldalderen i dansk digtning /
179

(1890) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ROMANTIKEN SOM NY KULTUR. 179

enkelt fremtræder som det Absolute i Digtet.« Dette havde
dog netop, i Forhold til det borgerlige Skuespil, været »Hakon
Jarl«s Fremskridt, men Oehlenschliger var gaaet tilbage,
og den unge Slægts Fordringer vare stegne. 1827 reiste Hei-
berg med »Flyvende Post« Kampen mod hele Stofligheds-
materialismen, — ogsaa hos en Ingemann, Søtoft, end
mere i Kotzebue-Houwald Skuespillet, —, hvor Skjønheden
lagdes i Stoffet: ikke i Synspunktet, men i de fremstillede, Op-
højede og skjønne Følelser og Begivenheder, og hvor der
krævedes »mindst en eller to Personer, for hvilke Læseren
skal føle Agtelse og Kjærlighed og for hvis Skjæbne han
interesserer sig«. Efter Heiberg er Digtningens Indhold
ikke selve Stoffet, men Digterens Idé og Stemning overfor
det: "han maa »se det Endelige i Idéens Lys«; Stoffet er
ligegyldigt, det er den filosofiske Anskuelse, det kommer
an paa. Som den »spekulative« Digter er Goethe Mønsteret.
Og Heibergs egen Poesi staar virkelig fra denne Tid paa
dette Standpunkt. Det Stoflige, Handlingens Gang eller
Personernes Liden og Følen bærer ikke Interessen. Baade
i Vaudevillerne og de romantiske Dramer ligger det Poe-
tiske i Skjæret, Digteren fra Idealets Himmel kaster hen
over Hverdagslivet, eller"; den komiske” eller skjønne
Sammenstilling af Figurer og Situationer. Samme Over-
legenhed bevare Heibergs Disciple: Hertz og den unge
Paludan-Miiller.

Fe sli" Vis aaer ogsar Hduch dl den fomandske
Ironi, — nemlig gjennem sin Aands Reflekterthed og kri-
tiske Modtagelighed. Hamletnaturen i ham gjør ham

altid forbeholden, fuld af Betænkeligheder og Omsvøb;

Kritikeren i ham ser altid en Sag fra mange Sider, er

derfor begrænsende, mæglende i sit Standpunkt. Han er

liberal — med Reservation, troende — med Betænkelig-

heder: karakteristisk nok er hans første Arbejde en hyper-
12%

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/guldalder/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free