- Project Runeberg -  Studier over Guldalderen i dansk digtning /
192

(1890) [MARC] Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— ze ei LSE EH ———— mm
Er RSS SSRENESE SENSE


(hl
|
i
j
i
J
i
HA
|

Ren SENE LSE ET

- han i ye Å

Er


|
i
|
|
|
|

OD RER HAUCH.

Men denne forstørrende og tunghændte Indbildnings-
kraft forlener Hauch med en naturlig, veltalende Voldsomhed,
som ogsaa bærer hans Digtning, især Dramernes Diktion.
Han griber energisk en Idé, et Standpunkt, og begeistres
af en Advokats Iver for at gjøre Alt ud heraf, hvad der
kan. I Gregors Forsvar for sine Kirkebeslutninger, Tibers
eller Svend Grathes Selvretfærdiggjørelse, i de dialektiske
Indlæg i »Slottet ved Rhinen« er der en lidenskabelig
Eftertrykkelighed, som mindre er den umiddelbare Følelses
end Reflektionens og Indbildningskraftens Veltalenhed.
Dramernes Diktion er helt udramatisk: det er ei en naturlig
Udtryksform for vedkommende Personers Sjæl, men en
Udenforstaaendes energiske Forsvar for deres Tankegang
og Standpunkt. Af samme Art er den beskrivende Vel-
talenhed i Lyriken eller f. Ex. i »Maastrichts Beleiring«.

Og denne Veltalenhed gaar ifølge sit Udspring mod
det energisk Udtryksfulde. Det formelt Harmoniske er
ikke længer Hovedsagen, men det Naturalistiske. Strax
som ung elskede Hauch — som ingen af Samtiden —
Shakesperes kraftige Naturalisme, følte ved »Kong Lear«,
»hvorledes slige Udtryk, som en overforfinet Smag kalder
uskjønne, netop vare de rette, der burde vælges, for at
man skulde føle Ulykken i hele dens Rædsel og For-
færdelighed.« Det Udtryksfulde er al hans Fremstillings
Maal. Hans Lignelser ere ikke valgte efter Skjønhed,
men er aldrig banale, er dristige, rammende og efter-
trykkelige: just dette tiltrak ham ved den orientalske Billedstil.
I Tragedierne gaar hans Higen efter den eftertrykkelige
Grelhed ud over den psykologiske Sandhed: saaledes over-
driver han i »Tiber« og »Bajazet« saa stærkt Senatorernes
falske Kryben og Hoffolkenes Dumhed, at »Hensigten«
bliver altfor tydelig og »forstemmer«.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/guldalder/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free