- Project Runeberg -  Gutniska urkunder: Guta lag, Guta saga och Gotlands runinskrifter /
73

(1859) [MARC] Author: Carl Säve - Tema: Runic inscriptions
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anmärkn. 4. I. (65—70.)

73

65) 195. Då runan V[ (bakvänd, med qvisten fäst vid toppen af
den med de andra mynderna jämnhöga stafven, hvilken
form nästan är den allmännaste å Gotl. runstenar) ganska
nära liknar 1% så är det nästan troligt, att namnet skall
vara Suþr, icke Luþr, och dermed kan då menas någon
Olaf, som varit bördig från gården Suders i Hambra.

66) 196. Rolaikr; skulle också kunna läsas Rolaifr, men alldeles
icke Roþalfr, såsom L. har.

67) 197. L. börjar inskriften med: Biapr: Marþi. Stenen hör
troligtvis till de yngre, då þ nästan öfver allt synes vara
skrifvet för t, hvilket har blifvit rättadt i II Afdeln.

68) 198. i^Voaoiu; sedan man en gång huggit miste oa (för oi),
tillsatte man ett nytt oi, för att få det tiü froiu, fru; L.
har felaktigt ro k .. «u.

69) — De 2 orden: sum bioþur (l. broþurj, på det lilla
los-slagna hörnstycket, inpassas af L. (utan någon anmärkt
bristfäUighet) uti inskriften mellan orden war och furri; men
ehuru en lucka äfven å min ritning just här förefinnes, så
har jag likväl icke der angifvit, att något stycke af
gråstenen på detta ställe saknas. Äfven är luckan allt för
trång, att så många mynder der kunnat rymmas. Huru
saken i sjelfva verket förhåller sig, står likväl icke nu, efter
mer än 14, år fullt klart för mitt minne.

70) (202.) Denna runinskrift är af L. upptagen efter J. G.
KLINGWALLS Fornlemningar i Wisby, H. 1. s. 7 (Stockh.
1823), ehuru han snarare tyckes angifva WALLINS
Runo-graphia Gothland. såsom sin källa. Språket i denna
inskrift ser likväl högst misstänkt ut, då Guta-målet från
12:te årh., vore det ock från år 1199, nödvändigt skutte
hafva visat sig under en mycket renare och ålderdomligare
form. För den sammandragna Nynord. formen elfa skulle
man då med runor säkerligen skrifvit ilifu etter kanske
t. o. m. ainlifu (uti Uppl.- och Östg. Tjxg. ællifu;-i Guta L.
saknas ordet); för biþim shdle man begagnat det här
rättare biþin, eller kanske biþiþ, och naturligtvis skulle man ej
begått ett så groft fel som att skrifva or, för ar (år).
Dessutom är konstruktionen h . o . h . afvikande från den å
runstenar vanliga; emedan man på sådana väl finner t. ex.
JBotwiþr lit kira stain, men icke stain B. lit kira (hvilka
sista tu ord dessutom år 1199 borde hafva låtit liat karva!)
Att här börjas med angifvandet af årtalet, är också tvärt
emot fombruket; ja, då tänkte man icke ens på att angifva
tiden, åtminstone icke på detta sätt. Oväntadt är också, att
här finna en stungen runa (i fhK^J och ännu mera att
träffa den samstafva mynden ^R (i hunaraþ, för huntraþ).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:55:23 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gutniska/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free