- Project Runeberg -  Norsk Haandlexikon / K-R /
532

(1881-1888) [MARC] Author: Chr. Johnsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mozart, Johann Chrysostomus Wolfgang Amadeus. — Leopold Mozart. — Karl Mozart. — Wolfgang Amadeus Mozart (d. y.) - Msta - Mucius. — Gajus Mucius Scævola. — Publius Mucius Scævola. — Qvintus Mucius Scævola (I). — Qvintus Mucius Scævola (II) - Muddermaskiner - Muflon, se Faar - Mufti - Mugnatind - Muhamed eller Mohammed (Religionsstifter)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunde man kun tilnærmelsesvis slutte sig til, hvor
hans Grav var. Hans Biografi er skreven af
hans Hustrus anden Mand, den danske Etatsraad
Nissen, som ogsaa sørgede for hans to Sønner;
af disse blev den ældste, Karl Mozart, østerrigsk
Embedsmand og død 1858, 74 Aar, gl. i Mailand;
den yngste, Wolfgang Amadeus Mozart,
f. 1791, d. 1844, var Pianist og Komponist, men
uden videre Betydning. — Mozart komponerede
en utrolig Mængde i alle mulige Musikgenrer og
lagde overalt dm samme Genialitet for Dagen;
størst er han som dramatisk Komponist, og hans
bedste Verker for Scenen har lige til Nutiden
bevaret sin Tiltrækning og er ikke overgaaede af
noget andet; men ogsaa hans Symfonier,
Koncerter, Sonater m. m. m. hører til
Musikliteraturens ypperste og karakteriseres i rigt Maal af
den samme Skjønhed, Adel og Harmoni, som
Operaerne. Tallet paa hans Kompositioner
angives til ca. 600.

Msta, Flod i Rusland, 56 Mil lang og seilbar
paa en længere Strækning, falder i Ilmensjøen.

Mucius, Navn paa en romersk plebejisk Slægt,
som sagdes at nedstamme fra Gajus Mucius
Scævola
, der levede paa den Tid, da
Republiken indførtes. Da Etruskerkongen Porsenna
507 f. Kr. beleirede Rom, sneg Mucius sig ind i
hans Leir for at dræbe Kongen; han tog imidlertid
feil og fældte hans Skriver. Han blev nu bragt for
Kongen og strakte for at vise sit Mod frivillig sin
høire Haand ind i en Ild og holdt den der,
indtil den var forbrændt. Af Beundring for dette
Mod 100 Kongen ham sætte i Frihed; til
Gjengjeld fortalte Mucius ham, at 300 unge Romere,
alle ligesaa modige som han selv, havde
sammensvoret sig om at rydde Kongen af Veien.
Forskrækket hævede Kongen Beleiringen og forlod
Rom. Til Belønning fik Mucius et Stykke Land
(Mucia prata) og Tilnavnet Scævola („den
kjeivhændte“). — Af Slægtens senere
Medlemmer kan nævnes Publius Mucius Scævola,
som var Konsul 133 f. Kr. og støttede Tiberius
Gracchus; Qvintus Mucius Scævola, som
var Augur, Konsul 117 og Ciceros Lærer i
Retsvidenskaben, samt Qvintus Mucius Scævola,
Søn af Publius, som 95 var Konsul efter at have
med stor Uegennyttighed bestyret Provinsen Asien;
han udmærkede sig ogsaa som Jurist og skrev 18
Bøger om Jus civile. Han blev 83 dræbt paa
den yngre Marius’s Befaling.

Muddermaskiner, Apparater til at uddybe
Farvandet paa grunde Steder, hvor Bunden dertil
er skikket. De kan enten bestaa i store Skovle med
Skaft, hvilke stødes ned i Bunden og derefter med
sit Indhold heises op ved et Toug, eller i en Række
saadanne Skovle, befæstede til en Ledekjætting
uden Ende og som ved dennes Omdreining
afvexlende gaar ned og op. Muddermaskinerne kan
enten være anbragte paa et fast Stillads eller paa
en Pram (Mudderpram), der ofte er indrettet til at
tømmes igjen gjennem en bevægelig Klap i Bunden.

Muflon (fr. Moufflon), se Faar.

Mufti, den øverste Retslærde blandt
Muhamedanerne.

Mugnatind, Fjeldtop i Valdersfjeldene, syd
for Bygdinsjøen, 4,370 Fod høi.

Muhamed eller Mohammed, arabisk
Religionsstifter og Erobrer, f. i Mekka i April 571
e. Kr., d. 632, tilhørte den mægtigste af de arabiske
Stammer, Koreisjiterne, men hans Familie var
uformuende og besad ringe Indflydelse. Muhamed
mistede strax før eller efter sin Fødsel sin Fader
og blev 6 Aar gammel ogsaa moderløs, hvorefter
han opfostredes af sin Bedstefader og derpaa af
sin Onkel Abu-Talib, hvem han 12 Aar gl.
ledsagede til Basra, hvor en kristen Munk skal have
gjort Onkelen opmærksom paa Guttens store
Begavelse. Om hans Ungdomstid forresten berettes
det kun, at han deltog i Koreisjiternes Krig med
Stammen Havazin og derpaa en Tid vogtede
Faar for Mekkas Indbyggere. I sit 25de Aar
traadte han i Tjeneste hos en rig Enke Kadidsja,
som forelskede sig i ham og ægtede ham. Fra
denne Tid af levede han som Kjøbmans, men
hengav sig ved Siden deraf meget til religiøse
Grublerier. Baade den religiøse og den politiske
Tilstand i Arabien var paa denne Tid høist
mislig, og det kan derfor ikke undre, at en genial
Mand som Muhamed fandt Tidspunktet kommet
til at optræde som Reformator. Folkets gamle
Religion havde geraadet i Forfald og vist sig at
være lidet tilfredsstillende; Kristendommen og
Jødedommen havde derfor havt adskillig
Fremgang blandt flere Stammer, mm ingen af dem i
fuldkommen ren Skikkelse. Muhamed havde
Anledning til at lære begge, om end ufuldstændig,
at kjende og optog deraf, hvad han havde Brug
for. Efter at have tilbragt længere Tid i en
afsides Egn under Faste og Grublerier fremstod
han i sit 40de Aar med sin saakaldte Aabenbaring,
paa hvilken der senere fulgte en Række andre hele
hans Liv igjennem. Det er maaske antageligt,
at han ved den første Optræden selv troede paa
sine Visioner og saaledes endnu ikke var en
bevidst Bedrager, hvilket han derimod senere uden
Tvivl maa have været. I Begyndelsen betroede
han sig kun til sine nærmeste, deriblandt hans
Hustru og nogle andre Slægtninger, hvilke strax
anerkjendte ham som Profet. Antallet af de nye
Troende voxede kun langsomt, og da han endelig
traadte offentlig frem og prædikede sin Lære,
modtoges han med Haan og Foragt, især af sine egne
Stammefæller Koreisjiterne. Hans Stilling blev
saa ubehagelig, at han maatte raade sine
Tilhængere til at flygte til Abessinien, hvilket ogsaa en Del
af dem gjorde; selv svævede han længe i Fare,
indtil det lykkedes at faa et mod ham udtalt Ban
hævet. Da hans trofaste Hustru og hans
mægtige Beskytter, Onkelen Abu-Talib, samtidig døde
620, forværredes atter hans Stilling; imidlertid
fandt der snart et Omslag Sted, da nogle Mænd
fra Medina kom til Mekka og sluttede sig til hans
Lære. De vendte tilbage og prædikede med saa
stor Fremgang for Medinenserne, at disse 622
opfordrede Muhamed til at flygte for sine
Fiender til Medina, hvilken Opfordring han efterkom
s. A.; denne Flugt kaldes Hedsjra (s. d.), og fra
den begynder Muhamedanerne sin Tidsregning.
Hans Tilhængere, hvis Antal nu allerede var
betydeligt, var dels dragne i Forveien til Medina,
dels fulgte de efter. Muhamed optraadte nu ikke
længer blot som Profet, men ogsaa som Lovgiver
og forsøgte at vinde Jøderne for sig; da dette
ikke helt lykkedes, blev han deres ivrige Fiende og
indtog saavel ligeoverfor dem som for Mekkas
Indbyggere og andre „Vantroe" en fiendtlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 16:04:30 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/haandlex/2/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free