- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
21

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Babylonien och Assyrien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BABYLONIEN OCH ASSYRIEN.

21

äfven att döma af inredningens solida prakt. Ett mycket bredt
band af reliefplattor i alabaster eller kalksten drager sig rundt
om hvarje större sal. På det tunga, stela assyriska bildspråket
berätta de om härskarens segerrika fälttåg, hans jakter, hans
offer, hans audienser och hofceremonier m. m. — en
konventionell, i oföränderliga spår inledd konst, som dock i
djurframställningen visar drag af en öfverraskande naturtrohet och friskhet.
Ofvan relieferna bär väggen glaseradt tegel med figurscener
eller ornamentala mönster. Verkande liksom ett å relieferna
anbragt nät ses stundom å dem ett löpande band af inskrifter.

Närmare C finner man Sargons privata boningsrum och
till vänster om denna gård kvinnornas rum, dyrbart och
sorgfälligt inredda.

Till palatset hör slutligen en i nordväst utskjutande
byggnad, en fristående byggnad N, innehållande en stor sal samt
en ett mindre tempel uppbärande trappyramid, O, med
terrassuppgången vindlande sig omkring kärnan uppåt. De olika
våningarna skola ha skimrat i växlande färger*.

Så tedde sig i sina grunddrag en assyrisk härskares borg.
Den karaktäriserar odlingsskedet och miljön och motsvarar godt
sitt ändamål utan att inneha någon hög arkitektonisk rang.

Af de assyriska arkitekturformerna ha till eftervärlden gått
dels hvalfbågen, dels flere ornament.

Den kaldäiska ornamentiken bestod mest af djur- och
linie-ornament, den assyriska åter betjänar sig i stor utsträckning af
vegetativa mönster. I solrosen vare sig med eller utan sin
stängel sågo assyrierna tidigt ett vackert dekorationsmotiv. En
från dem stammande ornamental storhet, som ännu i dag äras,
är palmetten. I regeln uppträda vid hvarandra i rad ställda
palmetter, förbundna genom bandslingor. Detta
palmettorna-ment har ej alls något att göra med det egyptiska. Äfven
förekomma tvenne fruktartade motiv, af hvilka det ena erinrar om
en piniekotte, det andra, som krönes af tvenne små blad, om
ett granatäpple. Slutligen har den assyriska konsten från
egypterna upptagit både den slutna och den utvecklade lotusblomman

* Kolonner påträffar man först i de yngre assyriska palatsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free