- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
94

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den helleniskt grekiska arkitekturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

profanarkitekturen.

skenia. Ingångar funnos till höger och venster mellan scenen
och åskådarrummet.

Det var denna teater med upphöjd scen som kom till Rom
och där fortfarande hade en omhägnad orkestra för sångare och
dansörer, ja, kanske äfven, som i Mindre Asien, för vilda djur,
och var känd under namnet theatrum græcorum, då den romerska
teatern åter hade förvandlat orkestran till en parkett för
hono-ratoires och hade inknappat åskådarrummet till en halfcirkel
med hvälfda ingångar vid sidan af scenen.

Den i själfva Grekland brukliga teatern (fig. 73) hade icke
upphöjd scen eller egentligen ingen särskildt betonad scen, i det
skådespelarna uppträdde å orkestrans bakre hälft samt utträdde
ur en denna tangerande byggnad, kallad skene (ursprungligen
ett tält) och framför hvilken med tiden sattes en rörlig trävägg,
afsedd för dekorationer och benämd »proskenion».

Dörpfeld har i en här meddelad afbildning (fig 74.) förtydligat
sin uppfattning, hvilken, ehuru ifrigt anfäktad, dock hittills
glansfullt försvarat sin ställning.

Berömda teatrar voro Dionysosteatern i Athen, teatern 1
Epidavros, i Magnesia och Tralles (i Mindre Asien), i Syrakusa,
Se ge st a m. fi.

De byggnader, i hvilka musikaliska täflingar höllos,
kallades odeier. Dessa voro slutna och försedda med ett tältlikt
tak, slutande i en spets. Perikles lät bygga ett odeion i
Athen i närheten af teatern å Akropolis’ södra sluttning.

I sammanhang med teatrarne upptaga vi här de s. k.
kora-giska monumenten. Med korag menades under den senare tiden den
rike och förnäme herre, som bestred omkostnaderna för ett
drama, under det att ledaren för kören benämdes koryfé. Som
segerpris plägade koragerna erhålla en gyllene trefot, hvilken
de uppsatte offentligt på en mer eller mindre konstnärlig
underbyggnad. I Athen voro vid Tripodgatan flera sådana
monument uppställda. Det berömdaste var Lysikratesmonumentet,
som utgöres af en på ett högt fyrkantigt postament stående
rundbyggnad, som omges af korintiska halfkolonner, samt
har ett ur ett enda marmorblock uthugget kupoltak, hvaröfver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free