- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
130

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etrurien och Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

etrurien och rom.

hvarandra; det hela var omgifvet af en vidsträckt kolonngård.
Till vänster om vägen till Colosseum från Forum ser rr.an några
torftiga rester af detta mäktiga byggnadsverk. (Fig. 99.) —
Pantheon i sin senare gestalt förskrifver sig äfven från denna tid. Efter
en brand uppfördes det på nytt af Apollodoros. Dess härligt
hvälfda kupol, hvars yttre kalott konstruerats af ett system af
bågar med fyllningsverk, uppbäres af åtta sträfpelare, indragna
i en cylindrisk mur. Mellan dessa vidgar sig rummet till 7
nischer, 3 halfrunda och fyra rätvinkliga. Den åttonde nischen
representeras af ingången. Här var en gång det inre, som
genom den 9 m. breda ljusöppningen i kupolens midt kanske
får den härligaste belysning i världen, på det rikaste smyckadt.
Ännu stå dock genom bjälklag förbundna kolonner af olikfärgad
marmor framför hvarje nisch, vid den mot ingåjigen vettande å
ömse sidor densamma. (Fig. 98.)

Framför ingången ligger en förhall med åtta kolonners
front samt genom kolonner — alla korintiska med glatta
granitskaft — delad i trenne skepp. (Fig. 97.)

Ännu väldigare än Augustus’ mausoleum vardt slutligen
Hadrianus’, den n. v. borgen S. Angelo.

Från Antoninus Pius (138) brukar man räkna den romerska
barocken. Man jämför då denna stilskiftning med den, som
efterträdde renässansen. I de flesta fall menar man då i både
det ena och andra fallet stilupplösning och stilförsämring. Den
verkligt moderna forskningen ser dock med andra ögon dessa
företeelser. Nekas kan ej, att en viss slöhet i formkänslan
nu börjar visa sig*, men den nya tidens sträfvanden efter
omväxling enligt sitt eget kynne i detaljbildningen samt dess
storartade lösningar af konstruktiva uppgifter kunna icke endast
afifärdas med några fraser om barock, ostil och förfall. Den
hvalf-byggnadskonst, som, ärfd från Trajanus dagar, nu stiger till
allt större fullkomlighet, har varit af betydelse för medeltidens
och ännu mer for renässansens byggnadskonst.

I Caracallas thermer (fig. 100 och fig. 101) vid Via Appia
och sedermera i de med dem öfverensstämmande Diocletianus ther-

’ T. ex. i relieferna å Septimius Severus’ triumfbåge på Forum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free