- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
131

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etrurien och Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ETRURIEN OCH ROM. 137

mer å Qvirinalis träder oss till mötes en rumkonst, hvarutöfver
eftervärlden just icke presterat så särdeles mycket.

Här har äfven kolonnen kommit i förbindelse med bågen,
visserligen genom förmedling af en förknappning, men i hvarje
fall en epokbildande nyhet, som framtiden i oanad utsträckning
skulle upptaga. Den stora rektangulära midtsalen är öfverspänd
af trenne väldiga korshvalf, hvilka skenbart uppbäras af
framför väggen ställda kolonner (jmfr fig. 84). Kupolens rotunda har,
som planen visar, upplösts i fullt fria stöd. Caracallas gigantiska
(220 m. långa) badhus, som naturligtvis tjänade flera andra
ändamål, ligger nu i ruiner, af Diocletianus’ har bl. a. bevarats
midtsalen, som, invigd till kyrka, på 1500-talet restaurerades af
Michelangelo — ett egendomligt, för den moderna barockepoken
ej alldeles betydelselöst möte.

Då Diocletianus frivilligt afklädt sig purpurn, drog han sig
tillbaka till sitt nya palats i Spalato i Dalmatien. Planen (fig. 102)
påminner om ett romerskt läger med hvarandra vinkelrätt
skärande galor. Vid en af de kolonnomgifna hufvudgatorna låg ett
åttkantigt Jupitertempel (nu en kyrka), täckt af en kupol och
med kolonnställningar i två våningar i det inre. Dessa äga
visserligen rak arkitrav, men på andra håll uppträda här i
arkader och kolonngallerier rundbågar och kolonner t. o. m. utan
någon mellanliggande isolerad förkroppning.

Den sista konstruktivt betydande byggnaden i det hedniskt
antika Rom är Maxentius basilika, sedermera ombyggd af
Constantin och vanligen efter honom benämnd. Med sina tre
skepp, det mellersta med absid och trenne korshvalf,
sidoskeppen med trenne tunnhvalf hvardera samt lägre än midtskeppet
ger den i denna sin ursprungliga gestalt en aning om den
kristna hvalftäckta kyrkobyggnaden. I närheten af Colosseum
ses ännu den norra långsidans trenne djärft spända tunnhvalf.

(Fig. 83.)

Till minne af segern öfver Maxentius reste Constantin ej
långt därifrån en triumfbåge, en af den minnesrika stadens mest
bekanta monument och ett gränsmärke mellan tvenne
tidskeden — Men arkitektoniska minnen från romardagarna träffar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:46:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hahrarki/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free