- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
185

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den romanska byggnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

185 DEN ROMANSKA STILENS SYSTEM. 18 I

varmare och konstnärligare intryck än de i färgen mer entoniga,
tungt verkande hvalfbasilikorna.

Till kyrkans polykroma utsmyckning höra slutligen
glasmålningarna i de vanligen rätt små, snedsmygiga fönstren. På
1000-talet voro de redan i bruk. Emellertid torde ej alla
kyrkans fönster prunkat i glasmåleriets glödande färger, utan
endast de i korpartiet befintliga.

Det yttre reser sig i tunga, allvarliga massor. Den
medeltida påfvekyrkans mäktiga auktoritet talar ur dessa väldiga
murar. De påminna oss om klosterlifvets fängelselika stränghet
och afskildhet. Ingen sträfvan uppåt, ingen jublande religiös
entusiasm! Mot jorden skall människoanden böjas i sin
syndaskuld. Och det är kyrkans uppgift att böja, icke att uppresa,
icke att upplysa. —

I väster ligga två fyrkantiga, massiva torn, flankerande
fasaden. Ofta träffar man dock endast ett torn. Så på otaliga små
landskyrkor. Tornens införlifvande med kyrkans byggnadskropp
af försvarshänsyn och deras befästande i denna afsikt har i
vissa trakter, särskildt å för fientliga anfall utsatta gränsland
och kuststräckor, utan tvifvel ägt rum, men det är gifvet orätt
att utsträcka detta förhållande till alla eller de flesta äldre
medeltidskyrkor. Konstnärliga och byggnadspraktiska motiv
torde nog framför allt varit bestämmande *.

Mellan tornen ligger förhallen, paradiset, till hvilket för en
rundbågig portal, vidgande sig inifrån och utåt. Genom själfva
portöppningens horisontala öfverstycke uppstår en halfmånformig
del, det s. k. tympanon, som i regeln smyckas med reliefer. Pä
portalens sidor äro då vanligen i rätvinkliga fördjupningar
half-eller trefjärdedels kolonner inställda. Portalen blir härigenom
liksom en förminskad afbild af det inre med dess pelare,
kolonner och bågar. Ofvan befinner sig ett stort rundfönster.
Öfriga fönster vidga sig liksom portalen, men antingen både
inåt och utåt eller också endast inåt; det förra är vanligt i
Tyskland. Afsikten härmed var naturligtvis ljusets förstärkande.

* Bl. a. kan framhållas den vinst man gjorde genom att uppbygga tornet
öfver kyrkan i stället för att uppföra det särskildt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free