- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
195

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den romanska byggnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 18 romanska kyrkliga minnesmärken.



Fig. 149. S. Gereon i Köln.

Vid slutet af 1100- och början af 1200-talet uppstå på flere
håll praktfulla öfvergångskyrkor.

Några ha vi redan omnämt. Ett par af senromanismens
mest glänsande minnesmärken äro münstern i Bonn och domen
i Limbur g an der Lalin.

Den förra har koret och dess båda sidotorn utförda i
sträng romansk stil. Koret har det vid Rhen vanliga
kolonett-galleriet under takgesimsen. Det höga, åttkantiga kupoltornet,
de polygont slutande korsarmarne samt långhuset visa däremot
en långt drifven öfvergångsstil. A långhuset uppträda gotiska
sträfbågar, solfjäderformade fönster och på öfverskeppet ett
spetsbågigt kolonngalleri. Skeppen täckas af spetsbågiga hvalf.

Till den rhenska öfvergångsarkitekturen hör äfven domen
i Limburg an der Lahn. Dess imponerande yttre (fig. 151)
lägger öfvergångsstilens centraliserande tendens tydligt i dagen.
Denna planens hopträngdhet, de många tornen, rikedomen på
öfvergångsformer o. a., gör den till en intressant stilföreteelse med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free