- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
229

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den romanska byggnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 18 romanska kyrkliga minnesmärken.



de höga, luftiga hvalfven utvecklar sig ett skimrande färgspel,
som gör detta innerrum till ett af de skönaste i världen. —
Den lombardiska gruppen står fjärmast den fornkristna
basilikebyggnaden. Det materiel, som mest användes är tegel och
det konstruktiva systemet karaktäriseras af korshvalf både i
midtskeppet och sidoskepp samt af svagare och starkare stöd
i öfverensstämmelse med
den anordning vi funnit i
de korshvälfda nordiska
kyrkorna. Egendomliga
äro de lombardiska
fasadgaflarne. Torn
uppträda här ej i förbindelse
med fasaden. Antingen
följer denna den vanliga
fördelningen i ett högre
midtskepp och lägre
sidoskepp, eller framstår den
som en hel obruten gafvel,
döljande den basilikala
indelningen, i hvardera
fallet försedd med
kolonett-gallerier. Midtportalen
får en särskild liten
förhall med kolonner, som
hvila på lejonfigurer. (Fig. 177.) Rundbågsfriser, liksom ock
tärningskapitäl förekomma här liksom i de nordiska länderna.

Den lombardiska hvalfkonstruktionens ursprung är en
fråga, som olika besvarats. Minst vederhäftigt verkar
påståendet, att longobarderna skulle lämnat den i arf. Ej häller torde
den lärts af franker eller tyskar, huru germaniserande
inflytelser landet än utsattes för *.

* Det tyska ursprunget förfäktas af Mothes, Lübke, Göl/er, Hauser m. fl. På
tal härom må nämnas Friedrich Sesselbergs egendomliga åsikt om den tyska
hvalfkonstruktionens skandinaviska ursprung (dömen i Lund). S. ser för öfrigt i den
tyska romanska stilen en äkta germansk stil med utgångspunkter i det nordiska
afgudatemplet och det nordiska runda försvarstornet.

Fig. 177. Midtportalen å västfasaden vid
dömen i Modena.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free