Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den romanska byggnadskonsten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2 18 romanska kyrkliga minnesmärken.
Fig. 179. Det inre af dömen i Pisa.
leriöppningar, men utan bakomvarande utförda emporer. Fasaden
som följer det basilikala tvärsnittet är synnerligen ädel i
proportionerna. Kraftiga lisener omge midtpartiet och höga, genom
blindbågar förbundna väggkolonner dela sidofälten.
Midtpor-talens vackra förhall återge vi i fig. 177. Om Modenadomen
erinrar katedralen i Ferrara, om dess fasad den berömda,
rytmiskt fördelade fasaden å Zeno i Verona, hvars inre
undantagsvis har platt trätak. Något afvikande äro katedralerna i
Piacenza och Cremona.
Rom spelar denna tid ingen roll på kyrkobyggnadens
område. Man fortsätter i de gamla spåren, om- och tillbygger de
gamla basilikorna efter de gifna mönstren, och
konsthandtver-karne sammansätta som förr af brokiga marmorstycken
tek-toniska och arkitektoniska föremål. Cosmaternas
konstnärsfamilj har gifvit namnet åt dylika arbeten.
Inom Toskana kunna vi skilja mellan den pisanska och den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>