- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
232

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den romanska byggnadskonsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 18 romanska kyrkliga minnesmärken.

Fig. 180. Dömen och det lutande tornet i Pisa.

florentinska gruppen. Båda utgå från den gammalkristna
basilikan, som de genom användandet af ett vackert
beklädnadsmaterial och fint utbildade detaljer söka förädla, den
florentinska gruppen äfven genom sträfvandet efter harmoniska
proportioner. Det är denna toskanska, mot antiken vända riktning,
Burckardt gifvit namnet »förrenässans». Vi ha redan funnit
en dess motsvarighet i Provence. Den är af helt annan art
än denna slöa, rent instinktmässiga efterhärmning, som både
i det ena och det andra landet allt sedan romartiden fortlefvat
fastän steg för steg förråats.

Främst bland dessa toskanska kyrkor står domen i Pisa,
som började byggas 1063. Den är en femskeppig basilika
med ett vidt utskjutande treskeppigt tvärhus, en eliptisk kupol
öfver korsmidten och med emporer, som äro framdragna öfver
tvärhuset till koret. Sidoskeppen ha korshvalf. (Jmfr fig. 178 och
fig- 179-) Helt säkert har man här sökt göra en kompromiss
mellan det västerländska och det österländska schemat. Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free