- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
243

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den gotiska stilen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den gotiska stilens system. 243

Högt öfver sidoskeppen reser sig midtskeppet, skildt från
detta genom resliga pelare, förbundna genom spetsiga bågar,
som uppbära öfverväggen. Denna genombrytes af ett
tri-forium och af de därofvan belägna öfverfönstren.
Uppbyggnaden blir alltså trevånig. I den franska unggotiken är den
fyravånig, i det öfver arkaderna en emporvåning,
hufvudsakligen i konstruktivt syfte tillkom. Stundom upplöses triforiets
bakre vägg i fönster.

Midtskeppet täckes af rektangulära, spetsbågiga korshvalf,
burna af längd-, tvär- och diagonalbågar och med ifyllande
lätta hvalfkappor — det gotiska ribb- eller strålhvalfvet. Genom
spetsbågens användning förmår man att lätt slå hvalf öfver
rektangulära plan, ja, t. o. m. trapezplan. Mellan tvänne stöd
kan man vidare blott slå en rundbåge, men ett godtyckligt
antal spetsbågar. Den sträfvan uppåt, som ligger i gotikens
väsen, betjänar sig häraf, och hvalfven ryckas djärft i höjden.
Hvarje hvalfok i midtskeppet motsvaras af ett i sidoskeppen,
kvadratiskt eller rektangulärt.

Till följd häraf bortfaller skillnaden mellan starkare och
svagare pelare. Men i dem, i deras förlängningar å öfverväggen
eller i sidoväggarne får den dristiga resningen inget tillräckligt
vederlag. Denna storartade lyftning mot höjden, som ju, trots
allt som sagts, osökt erinrar oss om tidsandans riktning mot det
transcendentala, mot det öfverspända och excentriska äfven i
andra lifsförhållanden än det religiösa, skulle vara en vanvettig
dröm om här ej tillkom en vist beräknad balans, som hölle det
hela i jämvikt. Denna nödvändiga motvikt presteras af sträf
-systemet, hvars pelare liksom stötta sidoskeppens väggar och
hvars från pelarne mot midtskeppet spända bågar träffa
öfver-muren där hvalfstrålarne sammanlöpa för att möta knektarnes
kapitäl.

På detta sätt uppstår ett verkligt konstruktivt, hela kyrkan
uppbärande system. Vi kunna därför i den gotiska stilen skilja
mellan

a) det bärande konstruktiva,

b) det rumutfyIlande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free