- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
294

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den gotiska stilen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 66

gotikens kyrkliga minnesmärken.

vanni e Paolo och .S. Maria de Frari i Venedig, S. Croce i
Florens (fig. 225) 5. Maria sopra Minerva i Rom m. fl.

Ett stort antal kyrkor gripa likväl tillbaka till ett äldre
cistercienserschema, det raka koret, åtföljdt af kapell. I Toskana
vardt den nu i ruiner liggande klosterkyrkan San Galgano häri
af ej ringa betydelse. Till denna kunna t. ex. återföras
dome-nikanerkyrkan Maria novella i Florens, och kyrkorna i Siena
och Orvieto, bland hvilka de berömda katedralerna stå främst.
Munkar från Galgano skola från 1259—1284 ledt
byggnadsarbetet på Sienas döm. (Fig. 226.) Det nuvarande långhuset skulle
egentligen blifvit ett tvärskepp. Öfver korsmidten höjer sig en i
början sexsidig, sedan tolfsidig kupol. Väggar och pelare äro
klädda med svart och hvit marmor, och fasaden med sina trenne
höga portaler, sin fönsterros, sina fialtorn och trenne gaflar är
på det rikaste plastiskt smyckad. Den härrör från bildhuggaren
Giovanni Pisano, som efter 1284 var ledare af arbetet.

I samma anda, men ädlare har fasaden till katedralen i
Orvieto behandlats, utförd under ledning af Lorenzo Maitani.
Långhuset saknar hvalf, och kolonner skilja skeppen.

I slutet af 1200-talet begyntes domen i Florens, hvars
fullbordande först på 1400-talet inträffade. Fasaden är modern.
Arnolfo di Cambio betecknas som kyrkans förste byggmästare.
Giotto har enligt senare forskningar aldrig haft sin hand vid
dömen, däremot härstammar från honom det vackra klocktornet
med dess ypperliga, vertikalismen betonande komponering. För
dombyggnaden tillsattes, den ena komissionen efter den andra,
hvilkas skilda förslag försvårade fullföljandet. Af Francesco Talenti
drefs dock arbetet på 1300-talet raskt framåt, och resultatet
vardt en treskeppig hvalfkyrka med ett kolossalt, centraliserande
östparti (en åttkant, omgifven af trenne absider) öfver hvilket
Filippo Brunellesco sedan hvälfde sin stolta kupol. Rundfönster
upplysa det låga öfverskeppet. Genom de oerhördt stora
pelar-afstånden förstärkes intrycket af vidd och rymd. Bortsedt från
den senare uppförda kupolen visar kyrkan genom sina storartade
måttförhållanden och i mycket sin dekorering hän mot en
kommande tid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:46:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hahrarki/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free