- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
320

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

320

•ungrenässansen.

Allt efter antikens starkare framträdande, den växande
formella fulländningen och efter den större eller mindre frihet
från bindande normer, som röjes i den konstnärliga
verksamheten, har man brukat draga en skarp gräns mellan den
tidigare renässansen, ungrenässa7isen, och den senare mera
klassiska högrenässansen, hvars sista skede benämnes senrenässansen.

Den förra är en ungdomlig, entusiastisk nydaningens tid,
då antiken ännu som något tämligen okändt och lockande står
på ett aktningsvärdt afstånd. I arkitekturen är det vissa detaljer
och det dekorativa, som därifrån inspireras, liksom äfven de
antika byggnadernas proportioner för till en på harmoniska
rymd- och ytförhållanden grundad byggnadskonst.

Men såväl det ena som det andra var likväl icke något hittills
fullkomligt okändt. Antiken hade aldrig varit slocknad och död i
Italien. På 1200-talet hade den flammat upp i så härliga byggnader,
som S. Miniato och baptisteriet i Florens eller i den pisanska
sten- och bildhuggarkonsten. Redan under medeltiden möta
oss alltså vårliga förebud om en ny tid, förebud, som
renässansens män ej gingo förbi, utan tvärtom i dem funno ledning.
Utan baptisteriet vore renässansens första storverk, Brunellescos
kupol öfver domen i Florens nästan otänkbar. I den
florentinska Loggia de Lanzi eller Loggia degli Uffiziali i Siena
kunde de finna, att äfven en äldre generation mäktade slå
djärfva bågar af antik anda. Och huru hade ej den äldre tiden
sträfvat efter vida, sköna rum? Att känslan för rumskönhet
låg italienarna i blodet, visa i allmänhet deras
medeltidsbyggnader, både kyrkliga och profana. Redan det medeltida
italienska stadspalatset söker ju ge en regelbunden arkitektonisk
anordning, som renässansen sedan blott utvecklar *. Med de
gotiska stilformerna kunde man emellertid ej komma vidare.

Här var marken alltså redan förberedd. Då humanisterna
sedan starkare länkade uppmärksamheten vid forntiden, funno

* Som några förändrade medeltida former kunde man påpeka de kopplade
bågfönstren, balustraden (bröstvärnet), obelisker och statyer på postament, som
afslutning och krön (= den gotiska fialen), balkongen, de öppna arkaderna i
jordvåningen o. a.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:46:33 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hahrarki/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free