Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
322
•ungrenässansen.
Fig. 248. Palazzo Pitti i Florens.
saccio. Då efter 1435 Mediceerna vunnit ledningen, som de
så länge slugt och skickligt förstodo behålla, gåfvo de den
unga konsten allt det stöd de förmådde. Med dem är dock
icke själfva uppslaget förbundet.
Äfven i Siena råder samma byggnadskärlek, och de många
italienska, sin ställning ängsligt öfvervakande furstehusen,
Vis-conti och Sforza i Milano, Gonzaga i Mantua, Malatesta i Rimini,
Este i Ferrara, Montefeltro i Urbino etc., sökte redan tidigt
i arkitektoniska monument en sinnebild af sin makt och ett
stöd i sin ryktbarhetstörst. I Rom är Nikolaus V den förste
betydande renässanspåfven, som dock ej medhann alla sina
vidsträckta byggnadsplaner. —
Det är först rätt sent den nya riktningen visar sig inom
arkitekturen. Som begynnelseår brukar man sätta 1420. Detta år
blir Filippo Brunellesco (1377—1447) kupolens byggmästare vid
domen i Florens samt påbörjar den lilla märkliga byggnaden
Capella Pazzi å gården till S. Croce.
Florens hade byggt länge på sin dom. Ar 1296 hade
Arnolfo di Cambio börjat densamma, 1417 stod nu kyrkan
färdig så när som på den väldiga kupol, som måste höja sig
öfver det östra partiets åttkantiga tambur. Huru denna till
långhuset föga harmoniskt lagda centralbyggnad skulle öfver-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>