- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
323

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ungrenässansen.

323

hvälfvas, var emellertid ett icke lättlöst problem. Kommer tid,
kommer råd — resonnerade väl antagligen signorians visa fäder*.

Brunellesco begynte som så många andra berömda och
oberömda konstnärer, sin bana som guldsmedslärling, studerade
därjämte matematik, mekanik o. a., arbetade som bildhuggare,
perspektivtecknare och gick med sin vän Donatello till Rom
för att undersöka antik
arkitektur och skulptur. Vid
den 1418 utlysta täflan om
den afsedda kupolens
konstruktion tog han priset och
blef 1420 kupolbyggmästare.

Enligt Durms insiktsfulla
studie öfver Florens
döm-kupol började man arbetet
genast (ej 1425 som
vanligen uppges). Vid
ledningen voro äfven anställda
Battista d’Antonio och
Bru-nellescos gamle medtäflare
Lorenzo Ghiberti, som dock
småningom försvunno.
Kupolen utfördes med dubbel
hvälfning d. v. s med två
skal, det yttre i
öfverensstämmelse med det inre,
och med en mycket stel och brant profil. Dess
genomskärning är 42,22 m., dess hjässhöjd 90 m. Härtill kommer
den något senare uppsatta lanterninen. Statiskt är kupolen
ett mästerverk, om den ej är alltigenom framsprungen ur
arkitektens snille, ty för dess utförande hade Brunellesco gjort
flitiga studier af redan befintliga kupolbyggnader: i baptisteriet i

* En af Talenti utförd kupolmodell lär dock ha funnits, men om densamma
känner man nästan intet. Den i spanska kapellet i S. Maria Novella befintliga
fresken öfver Florens döm återger Arnolfos betydligt mindre, aldrig utförda
förslag (jmfr sid. 294).

Fig. 249. Dörren till sakristian i
Badia-kyrkan vid Fiesole.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free