- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
338

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

338

•ungrenässansen.

lesco, byggde domen i Faenza, en treskeppig basilika med
vexlande kolonner oeh pelare och alla rum täckta af flacka kupoler.
Efter mönstret af sakristian i S. Spirito uppfördes af Ventura
Vittoni kyrkan Madonna delV Umiltå i Pistoja, och Giuliano de
Sangallos konst återklingar ännu en gång i den eleganta
centralbyggnaden Madonna delle Carceri i Prato: ett grekiskt kors med
rakt afslutade korsarmar och en af rundfönster genombruten kupol.

I Rom, där toskanska mästare längre eller kortare tid
uppehålla sig, är byggnadsverksamheten föga liflig. En hvalfkyrka
med halfrundt afslutade kor och korsarmar och pelare med
halfkolonner är 5. Maria del popolo, en originell åttkantig
kupolbyggnad 5. Maria della Pace. Att medeltidens traditioner här
lefva kvar ännu starkare än i Florens, framgår t. ex. af de
båda märkliga palatsen de Venezia.

I Urbino uppstår åter ett palats, som redan renässansen
betraktade som något nytt och enastående, nämligen det af Luciano
Laurana byggda hertigliga slottet, i det yttre borgartadt, men
till sin gårdsanläggning och rumsinredning ett af
ungrenässansens mest utvecklade och ädlaste verk.

I Neapel gynnades den nya stilen af det degenerade huset
Aragonien. Dit kallades Giuliano da Majano, som i Porta
Capuana reste sig ett ståtligt minnesmärke.

Öfre Italien står snart på samma nivå som Florens. Dels
genom de kringvandrande lombardiska konsthandtverkarne, dels
genom florentinska konstnärer som Brunellesco, Donatello,
Alberti, Michelozzo, Duccio, Fancelli o. a., hvilka här tidvis
uppehållit sig, torde renässansstilen blifvit bekant. En påverkan
kan äfven skönjas från Urbino -— genom den store Bramante.

I Milano fick renässansen tidigt fast fot. Där bygger
Michelozzo Portinarikapellat v i d S. Eustorgio, där dekorerar Antonio
Filarete fasaden till Ospedale grande, dels i gotik, dels i
renässans, där börjar sedan Donato d’Angelo, kallad Bramante, från
1472 sin verksamhet. Denne var född 1444 i Firmignano vid
Urbino och fick från Lauranas konst sina första intryck. I
Lombardiet påverkades han starkt af den byggnadskonst där
förefanns. Hvalfbyggnader af tegel förstod ju man sig sedan gam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free