- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
339

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ungrenässansen.

339

inalt på och älskade därjämte en rik dekorering i terrakotta
(med ornamenten för hand formade före bränningen). Bramante
anslöt sig till denna inhemska konst, upptog flere af dess
stil-egendomligheter, men förädlade densamma i den nya smakens
anda. I gengäld utvecklade den hans sinne för det
konstruktiva. Utan denna lombardiska skola hade hans genialiska plan
till S. Peter i Rom varit nästan otänkbar.

Redan från början intresserar honom kupolbyggnaden, af
hvilken öfre Italien erbjöd flera lärorika mönster Tyvärr är
ännu ej fullständigt utredt allt hvad Bramante härutinnan
skapade. Till »S. Maria presso S. Satiro i Milano byggde han
utom ett tvärskepp en åttkantig sakristia med en lätt, genom
öfverljus upplyst kupol, till S. Maria delle Grazie lade han i
öster en kvadratisk kupolbyggnad af de trenne skeppens bredd.
Halfkretsformiga nischer motsvara tvärskeppsarmarne. Omkring
den månghörniga kupolen löper i det yttre ett kolonngalleri —
sedan gammalt omtyckt i Lombardiet — och däröfver höjer sig
det flacka, kupolen döljande tälttaket. (Fig. 255.) I detaljerna, af
marmor eller terrakotta, uppenbarar sig Bramantes eleganta
stil. Till honom själf eller hans lärjungar kunna hänföras:
klosterkyrkan Canepanuova vid Pavia, S. Maria i Busto Arzisio,
Incoronata i Lodi, Santuario della Madonna vid Crema o. a.,
vid hvilka kupolen hvälfver sig öfver en åttkant, medan det
yttre kan framträda vare sig åttkantigt, kvadratiskt eller
krets-formigt. Den sistnämnda kyrkan, cirkelformig med
framspringande kvadratiska korsarmar, stora bågfönster, öfre
kolonnomgång, tälttak och lanternin, är synnerligen typisk för dessa
ungrenässansens lombardiska kupolbyggnader.

Tidens praktfullaste kyrkofasad fick den gotiska La Certosa
vid Pavia — en dekorativ marmorskärm med vertikal och
horisontal indelning och en yppig, hvarje åtkomlig plats
upptagande plastisk utsirning. Den stora gafvel, som skulle höja sig
öfver det hela, vardt aldrig färdig. Arbetet drog ut i många år och
sysselsatte talrika konstnärer, af hvilka Giovan Antonio Amadeo
och Benardo da Briosco hade en väsentlig andel i utförandet.

Den lombardiska lusten till rik dekorering visar sig öfver-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free