- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
347

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hög- och senrenässansen.

347

Fig. 266. Pal. Farnese i Rom.

pelare med rakt bjälklag, hvilket därjämte uppbäres af
korintiska kolonner, en öfver hvarje arkadbåge.

Mästarens förnämsta berömmelse knyter sig dock till
Peterskyrkan. Redan under Nikolaus V hade på 1450-talet
ombyggnaden påbörjats af den gamla ärevördiga basilikan S. Peter.
Då Bramante 1505 af Julius II kallades till uppgiften, förändrade
han planen till ett grekiskt kors med kupol. Den 18 april
1506 lades grundstenen. Som medhjälpare anställdes Peruzzi
och Antonio da Sangallo d. y.

Då man jämför Bramantes plan till S. Peter med
Michel-angelos, som äfven är ett grekiskt kors och ville återgå från
planerade förändringar till detta motiv, kan man dock ej undgå att
frapperas af skillnaden. Vid den förra äro de konstruktiva delarne
af ringa massa, smärta, smidiga, vid den senare mäktiga, massiva.

För Bramante spelar massorna en mindre roll än för den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free