- Project Runeberg -  Arkitekturens historia i öfversiktlig framställning /
352

(1902) [MARC] Author: August Hahr With: Erik Hahr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens renässans och barock

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

352

hög- och senrenässansen. 352

{sedermera Clemens VII) utförda af senare tider rätt illa medfarna
Villa Madama, äfven den af Rafael, som i densamma genom dess
lugna, majestätiska enkelhet och dess förbindelse med omgifvande
trädgårdsanläggningar skapade en förebild för kommande tider.

Peruzzi verkar såväl i Rom som i sin födelsestad Siena,
men få af hans planer kommo till utförande. Huru väl han
förstod att anpassa sig efter de oregelbundna romerska
kvarteren i Rom framgår af det lilla Pal. Massimi med sin utåt svängda
fasad, sin originella kolonnuppburna inträdeshall och sin härliga
lilla gårdsanläggning. (Fig. 269.)

Vid Villa Madama hade Rafaels lärjunge såväl i målar- som
byggnadskonsten, Giidio Romano († 1546) högst väsentligt
medverkat. Man tillskrifver denne ett par romerska palats som
Cicca-porci och Macca7’ani, men hans förnämsta berömmelse knyter sig
till Mantua, som han smyckade med flere monumentala byggnader.
Hertig Gopzaga gaf honom en gång t. o. m. berömmet: »Detta är ej
min utan Giulio Romanos stad.» Utanför staden skapade han den
berömda villan Palazzo del Té, en stor kvadratisk byggnad
omkring en öppen gård. Den höjer sig i blott en våning med
mezzanin och har ståtliga ingångshallar. Rustik (i puts) är
konsekvent använd i det yttre i förening med en enkel pilasterordning.
Verkar palatset utvändigt tämligen sträft, utvecklar sig i det
inre genom Romanos fresker en nästan bullrande prakt.

Antonio da Sangallo d. y. komponerar sina fasader utan
vertikal indelning, med putsade ytor och kraftig fönsteromfattning. I
Rom är hans förnämsta verk det imposanta Pal. Farnese (fig.
266), hvars fönster sitta något väl sammanklämda. Sin
afslutning fingo fasaderna i Michelangelos det hela mäktigt krönande
kransgesims. Då byggnaden är helt omgifven af gator, erhöll
hvarje fasad en ingång. Hufvudvestibulen är treskeppig med ett
tunnhvalf på tvenne rader kolonner — en ytterligt förnäm entré,
vittnande om en förändring i lefnadssättet, som inträdt hos
samhällets högste och hufvudsakligen gick ut på en sysslolös, blott af lyx,
etikett och lustbarheter uppfylld tillvaro. Gården är kringbyggd
af pelarhallar, den öfversta och slutna våningen tillagd af
Michelan-angelo. Fasaden åt Tibern har i sin mellersta del öppna loggier.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 17 20:49:45 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hahrarki/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free